Norrbottens Järnvägsmuseum - Malmbanans Vänner
Arkivet - malmvagn.se
 
Hem nbjvm.se
Hem malmvagn.se
Hem arkiv
Logga in/ut

Sökning
Särtryck m m
SJ Handböcker
  SJH
    SJH 455.1
      Kraftöverf
SJ Föreskrifter
SJ ellok Oa
Blandat
Bibliotek
MBV slopade fordon
Branden i Karlshäll

SJH 455.1 Kö - KRAFTÖVERFÖRINGAR

INNEHÅLL

11. BESKRIVNINGAR
    Koppelstångsdrift
        Fjäderkoppling
        Gummiklotskoppling (Layrubkoppling)
        Blindaxel
        Växelkåpor
        Koppelstänger
    Enkelaxeldrift
        Tasslagrad motor
        Motor med statorhålaxel
12. KONTROLL - SKÖTSEL
    A. Allmänt
        Koppelstångsdrift
        Enkelaxeldrift
    B. Fjäderstjärna D-lok
        Nedtagning av ytter- och innerkåpa
        Kontroll
        Utbyte av fjäderstjärna
        Montering av inner- och ytterkåpa
    C. Smörjdyna blindaxellager D-lok
        Nedtagning av oljelådor och smörjdyna
        Kontroll
        Uppsättning av oljelådor och smörjdyna
    D. Smörjning
13. UTBYTE
    A. Vevlager D-lok
        Nedtagning av koppelstång
        Demontering
        Montering
        Uppsättning av koppelstång
        Justering, kontroll och smörjning
    B. Långtappslager D-lok
        Nedtagning av koppelstång
        Demontering och urpressning
        Inpressning
        Centrering
        Montering
        Uppsättning av koppelsfång
        Justering, kontroll och smörjning
    C. Nedtagning och uppsättning av koppelstänger med rullager Da-lok
        Förarbete för nedtagning
        Demontering av lager
        Nedtagning och syning av lager
        Uppsättning
        Montering av lager
        Insättning och justering av ledbultar
    D. Gummiblock för drivelement Ma-lok


11. BESKRIVNINGAR

Överföringen av kraften från traktionsmotorerna till drivhjulen sker antingen genom koppelstångsdrift eller enkelaxeldrift. Kardandrift förekommer på vissa lättare fordon (Y-fordon).

Vid koppelstångsdrift överföres kraften via kuggväxlar till en blindaxel, från vilken kraften fördelar sig till samtliga drivhjul genom koppelstänger. Vid enkelaxeldrift driver traktionsmotorerna var sitt hjulpar via kuggväxlar. Fordon med enkelaxeldrift kan ha motorerna

  1. tasslagrade
  2. försedda med statorhålaxel
  3. försedda med rotorhålaxel (lok Ra och Rb).

Gemensamt för samtliga typer av kraftöverföringar är, att fjädrande element ingår. Dessa åstadkommer en mjuk kraftöverföring och en minskad påkänning på kugghjulens kuggar. Genom fjädringen upphäves även frekvenspulsationerna, som uppstår i motorn p g a strömmens växlingar.

Koppelstångsdrift

Koppelstångsdrift förekommer bl a på D- och Da-lok. Kraften överföres från de två traktionsmotorernas axlar till drivhjulen genom fjäderkopplingar, kuggväxlar, blindaxel och koppelstänger.

Fjäderkoppling
Kö 11.1 Drev med fjäderkoppling

Fjäderkopplingen består av en inre och en yttre kopplingshalva 1 resp 2 samt en fjäderstjärna 3.

Den inre kopplingshalvan är fastpressad på axeländens koniska del av axelmuttern 4. Kilen 5 säkrar kopplingshalvan mot vridning på axeln. Kopplingshalvans insida har en stödring 6 mot den yttre kopplingshalvan och utsidan en lagergång för fjäderstjärnans lagring.

Yttre kopplingshalvan är försedd med ett fastkrympt kuggdrev 7. I gränsytorna mellan drevet och kopplingshalvan är två hål borrade från vardera sidan. I hålen är cylindriska pinnar 8 insatta resp skruvpluggar 9 ingängade för att säkra drevets fastsättning på kopplingshalvan.

Den yttre kopplingshalvan har en viss rörlighet på motoraxeln och är därför utrustad med den inpressade lagerbussningen 10. Såväl inre som yttre kopplingshalvan är försedda med klackar 11. Dessa utgör fästen för medbringarna 12, som är fastnitade vid klackarna. Fjäderstjärnan består av en fjäderhållare 13 med fjäderknippen 14. Varje fjäderknippe är fastsatt vid hållaren med en nit 15. Hålen i fjäderknippenas ändar utgör styrningar för de sätthärdade anslagstapparna 16, vilkas huvuden utgör mellanlägg mellan fjädrarna och kopplingshalvornas medbringare. Fjäderstjärnan har en viss rörlighet på den inre kopplingshalvan. Fjäderhållaren är därför försedd med en inpressad lagerbussning 17, som är säkrad vid fjäderhållaren med två inborrade säkerhetspluggar. Axelmuttern utgör en sidstyrning för fjäderstjärnan.

Vid igångsättning vrider sig motoraxeln och den inre kopplingshalvan ett stycke, motsvarande ihoppressningen av fjäderstjärnans fjäderknippen, innan den yttre kopplingshalvan med kuggdrevet börjar sin rörelse.

Innerkåpan 18 förhindrar att brustna fjäderblad o dyl kommer in i kuggväxeln. Kåpan är fastsatt vid yttre kopplingshalvan med skruvar, som är låsta med fjäderbrickor. Ytterkåpan 19 utgör ett lock för drevet, och kåpan hålles fastdragen mot växelkåpans packning av bultarna 20.

Fjäderkopplingen smörjes genom stänksmörjning. En del av den olja, som följer med vid kugghjulets och drevets rotation, rinner in till den yttre kopplingshalvans lager på motoraxeln. En del av oljan slungas genom hål i kopplingshalvornas väggar in till beröringsytorna inellan kopplingshalvorna och till fjäderstjärnan. Genom hål i fjäderstjärnans hållare och bussning ledes oljan in till lagret.

Kanalen b i motoraxeln har vid ett äldre smörjsystem för fjäderkopplingen tjänstgjort som oljekanal.

Gummiklotskoppling (Layrubkoppling)
Kö 11.2 Drev med gummiklotskoppling

En gummiklotskoppling ersätter efter hand den föregående. Anordningen utgöres även här av en inre och en yttre kopplingshalva. Den inre kopplingshalvan består av kopplingsnavet 1, de sex gummiblocken 2 och locket 3. Den yttre kopplingshalvan 4 med locket 5 är försedd med hål för gummiblockens bultar. Läget och fastsättningen av kopplingshalvorna på rotoraxeln överensstämmer med den äldre typen av fjäderkoppling. Kraften överföres via kopplingsnavet och de fjädrande gummiblocken till den yttre kopplingshalvan och kuggdrevet.

För att hindra oljan från att tränga in till gummiblocken är bultarna till dessa samt kopplingsnavet försedda med O-ringstätningar mot den yttre kopplingshalvan.

För tätning mellan fogytorna på den yttre kopplingshalvan och dess lock, spacklas dessa före monteringen med speciell tätningsmassa. För att underlätta demonteringen av den yttre kopplingshalvans lock, har detta tre gängade hål 6 för utpressning med hjälp av skruvar.

Blindaxel
Kö 11.3 Blindaxel

Blindaxeln är utrustad med två vevskivor 1, vilka är pressade på axeln 2 och säkrade med kilar. På vardera vevskivan är fastkrympt en kuggring 3, som gör ingrepp i motorernas kuggdrev. Kuggringen är låst i sidled av låsringen 4, vilken är fastsatt med bultar vid vevskivan. En kil hindrar ringen att vrida sig.

Vevtappen 5 är inpressad i vevskivan. De två vevskivornas tappar bildar 90° med varandra. Utsidan av skivan är utformad till en ring med labyrinttätning 8 mot växelkåpan 6. Motvikten 7, som är gjuten i ett stycke med skivstommen, utbalanserar vikten av vevtapp och koppelstänger. På Da-lok är såväl vevskivor som vevtappar fastsatta genom krympning. Vevskivorna är försedda med oljekanaler så att demontering av vevtappar och vevskivor kan ske med oljetryck.

Kö 11.4 Glidlager för blindaxel, Kö 11.5 Anordning vid
stänksmörjning av blindaxellager

Blindaxeln är lagrad i traktionsmotorernas stativ och lagren utgöres på D-lok av glidlager och på Da-lok av rullager. Glidlager, fig Kö 11.4, består av en övre och en undre lagerskål 8 resp 9, vilkas foder utgöres av S-babbits. Halvorna sammanhålles av underfallet 10, fastsatt med fyra pinnbultar vid motorstativet. Pinnbultarnas muttrar är säkrade med kilar. Underfallet upptar blindaxelns hela tryck nedåt, och som säkerhet för underfallets fastsättning finns ansättningskilarna 11. Dessa är placerade i urtagningar i motorstativet och underfallet och varje kil är fastsatt på en pinnbult i stativet. Kilen ansättes och fasthålles av en ansättningsmutter och en låsmutter. Muttrarna är säkrade med en kil. Insidan av underfallet är utformad med en ficka 17 för uppsamling av spillolja från blindaxellagrets insida.

Den undre lagerskålen har ett urtag i vilket smörjdynan 12 är belägen. Dynan suger upp olja till lagergången från oljelådan 13. Den undre oljelådan 14 bär upp den övre samt tätar mot en ansats på underfallet med en packning. Lådan 14 hålles upptryckt av spännskruven 15 och bygeln 16. Olja tillföres lagret från en smörjpump i maskinrummet, och smörjrören från denna är anslutna till kanalerna a.

Oljelådan 13 är försedd med ett bräddavloppsrör 18, genom vilket överskottsoljan rinner ned till lådan 14.

Från denna rinner oljan genom en rörledning till en spilloljebehållare. För att underlätta monteringen av smörjdynan och övre oljelådan är smörjdynan försedd med en säkerhetspinne 19, som är låst med ett stift på undersidan av lådan. Pinnen håller dynan i dess läge medan lådan föres upp mot axeln. Fjädrarna 20 fattar om klackar på utsidan av oljelådan och håller lådan i sitt läge sedan den tryckts upp mot axeln.

På vissa lok smörjes lagren genom stänksmörjning från växelkåporna. Se fig Kö 11.5. Vid detta smörjsystem är varje växelkåpa på insidan försedd med en ficka 21 för uppsamling av stänkolja från kuggväxeln. Genom röret 22 och kanalerna i övre lagerskålen ledes oljan till lagret. Från lagret rinner en del av oljan till oljelådan och_ fyller denna. Oljeöverskottet i lådan och den del av oljan, som samlas upp i oljeranden 23 ledes tillbaka till växelkåpan genom röret 24. Vid rullager utgöres detta av ett sfäriskt lager enl fig Kö 11.6. Lagerhuset utgöres dels av motorstativet, dels av underfallet 1. På ömse sidor om lagret sitter tätningskragarna 2 och 3 fastkrympta. Tätningskragen 2 bildar labyrinttätning mot motorstativet och underfallet och tätningskragen 3 bildar labyrinttätning mot locket 4. Detta är tvådelat och beläget i en styrning i stativet och underfallet. För tillförsel av smörjfett till lagret finns på insidan av underfallet två smörjnipplar.

Kö 11.6 Rullager för blindaxel, Kö 11.7 Växelkåpa
Växelkåpor

Växelkåporna utgör tätt slutande höljen omkring kuggväxlarna. Varje kåpa är upptill försedd med luckor för inspektion av kuggdreven. Luckorna är åtkomliga från maskinrummet. Kåpans nedre del utgör en behållare för den olja, som smörjer kuggväxeln, blindaxellagret (vid glidlager med stänksmörjning) och fjäderkopplingarna. På kåpans nedre del finns en påfyllningskopp för olja. Koppens lock är utrustat med en mätsticka för kontroll av oljeståndet. Kåpan tätar mot vevskivan med en labyrinttätning 8, fig Kö 11.3, mot blindaxellagret med en tätningsmanschett och en filtlist 25 resp 26, fig Kö 11.5, och mot motorlagrets yttre lock med en tätningsmanschett 27, fig Kö 11.1.

Koppelstänger
Kö 11.8 Koppelstänger

Koppelstängerna är på båda sidor av loket parvis lika och varje sida har tre stångdelar i-3. För att stängerna skall kunna följa axlarnas upp- och nedgående rörelser utan att brytningar uppstår, är de ledade. Koppelstångsdelarna sammanhålles av ledbultarna 4. Bultarnas mittdel är excentrisk och genom vridning av bulten kan stånglängden ändras inom de gränser, som bestämmes av excentricitetens storlek. Ledbulten är låst i förhållande till skänklarna, dels genom den inre koniska delen, dels genom den inpressade koniska hylsan 5. Denna pressas in vid pådragning av muttern 6. Tandbrickan 7 säkrar bulten mot vridning under fastdragningen av muttern 6 genom att brickan är belägen på bultens fyrkant och gör kuggingrepp i låset 8. Muttern 6 är låst med en saxpinne, som är insatt mellan muttern och tandbrickan. Koppelstången har på översidan en smörjkopp, från vilken oljan tillföres ledbultens lager genom nålsmörjning med fjädrande smörjnål. Smörjkoppen är täckt av en skruvplugg.

Koppelstängerna 1 och 2 är dessutom försedda med en säkerhetsbult 9. Denna bult är belägen i ett långhål i koppelstången 1, varför den ej utgör något hinder för stängernas ledbarhet. Koppelstängernas lager på koppeltapparna utgöres på D-lok av glidlager och på Da-lok av rullager.

Bild Kö 11.9 Glidlager för koppelstång,
Kö 11.10 Anordning vid kapselsmörjning av koppelstångslager

Vid Glidlager, fig Kö 11.9, har varje koppelstångshuvud en inpressad lagerbussning 10, vars foder utgöres av Sbabbits. Koppeltapparna på axel III är längre än de övriga beroende på att denna axel är förskjutbar i sidled (± 30 mm). Vid axelns sidorörelser förskjutes även koppellagren på axel 111:s tappar. Koppelstångshuvudets övre del är utformat till ett oljerum, från vilket oljan tillföres lagret genom nålsmörjning. Smörjröret 11 har en ingängad nippel, i vilken smörjnålen 12 är rörlig. Röret är nedskruvat i koppelstångshuvudet efter lagrets inpressning. Oljerummets lock 13 är försett med en slidventil för påfyllning av olja.

Vevlagren och på vissa lok även övriga koppellager är inkapslade, fig Kö 11.10. Tätningskåpan 14 är fastskruvad vid koppelstången och är behållare för smörjoljan till lagret. För påfyllning av olja finns smörjkoppen 15, vars lock är fjäderbelastat och försett med packning. För att hindra oljan från att läcka ut på insidan av lagret finns tätningsringen 16 av gummi. Denna ligger an mot styrringen 17, som är fastskruvad på hjulstommen. Såväl kåpan som hållaren och styrringen är försedda med packningar. Nålsmörjningen till lagret är satt ur funktion genom en i smörjröret insatt tätningsanordning 18. Slidventilen är låst med en spårskruv 19, ingängad i gejden.

På koppelstänger med rullager, fig Kö 11.11, utgöres dessa av sfäriska lager. Varje lager är fastsatt på koppeltappen med en konisk avdragshylsa 24. Lagret skyddas av kåpan 20 och locket 21. Kåpan är försedd med smörjnippel 22 för tillförsel av smörjfett till lagret. Tätningskragen 23 är fastkrympt på koppeltappen och bildar tillsammans med locket 21 en labyrinttätning.

Kö 11.11 Rullager för koppelstång,
Kö 11.12 Lagring av ledbult i koppelstänger med rullager

Enär rullagren ej har någon möjlighet att förskjuta sig på koppeltapparna måste koppelstängerna vara ledbara även i horisontalled. Detta möjliggöres genom att koppelstångslederna, fig Kö 11.12, har en sfärisk lagring 27. Den koniska hylsan 26 för ledbultens låsning är förlängd och den del av hylsan, som är belägen utanför hålet är gängad, för att hylsan skall kunna lossas med avdragsmutter. Ledbultens lager smörjes med fett, som tillföres genom en smörjnippel på stångens översida.

Enkelaxeldrift
Tasslagrad motor
Kö 11.13 Tasslagrad motor

Se fig Kö 11.13 och 14. Tasslagrade motorer förekommer bl a på Hg-lok. Traktionsmotorn är med sin ena sida vid fästet 1 fjädrande upphängd på boggins tvärbalk. Motorns andra sida är lagrad på hjulaxeln med rullagren Z. Genom denna anordning följer motorn med i hjulaxelns vertikalrörelser. Kraften från traktionsmotorn överföres till drivhjulen över en dubbelsidig kuggväxel. Motoraxeln är i ändarna utformad med koniska säten för kuggdreven 3 och lagrad i sköldarna med rullagren 4. Det drivna kugghjulet består av kugghjulsnavet 5 och kuggringsdonet, vilket i sin tur består av kuggringen 6 och innerringen 7. Kuggringen är fastkrympt på innerringen. Mot vridning är kuggringen säkrad med en kil och i sidled hindras den att förskjuta sig av flänsar på innerringen. Kuggringsdonet är rörligt omkring kugghjulsnavet genom att den inre ringens medbringare 8, fig Kö 11.14, är rörlig mellan medbringarna 9 på kugghjulsnavet. I de fem luckorna mellan medbringarna är fjädrarna 10 belägna. Mellan fjädrarnas styrningar 11 och medbringarna 8 och 9 är bultarna 12 lagrade. Varje bult är låst med en mutter 13 och denna är säkrad med saxpinne. Kuggringsdonets medbringare har slitskenor 14, fästade med nitar och spårskruvar vid kuggringsdonets innerring. Vid traktionsmotorns igångsättning kommer således kuggringsdonet att röra sig ett stycke och fjädrarna att pressas ihop innan kugghjulsnavet och hjulaxeln börjar rotera.

Kö 11.14 Fjäderanordning mellan kuggringsdon och kugghjulsnav Hg-lok

Växelkåporna, fig Kö 11.13, består var och en av två halvor 15 och 16, av vilka den undre utgör behållare för den olja, som smörjer kuggväxeln. Denna halva är därför försedd med påfyllningskoppen 17 och avtappningspluggen 18. Kåpornas oljetätningar mot hjulnav och tasslager utgöres av labyrinttätningarna 19 resp 20.

Motor med statorhålaxel
Kö 11.15

Se fig Kö 11.15-17. Statorhålaxel förekommer bl a på F- och M-lok. Följande beskrivning avser Ma-lok. Var och en av traktionsmotorerna är i tre punkter fast upphängd på boggins tvärbalkar. Hjulaxeln 1 omges av hålaxeln 2, i vilken hjulaxeln är fritt rörlig. Hålaxeln är lagrad i statorns hölje med sfäriska rullager 3. Kraften från traktionsmotorn överföres via en dubbelsidig kuggväxel.

Motoraxeln 4 är i ändarna utformad med säten för kuggdreven 5. Varje kugghjul består av kugghjulsnavet 6 och kuggringen 7. På kugghjulsnavets utsida finns fem fjädrande drivelement 8, vilka är belägna mellan drivhjulets ekrar och överför kraften till dessa. Denna kraftöverföringsprincip möjliggör således att hjulaxeln, inom de gränser som bestämmes av spelrummet i hålaxeln, kan följa banans ojämnheter utan att motorn och kuggväxlarna följer med i rörelsen.

Växelkåpornas undre halvor utgör behållare för oljan, som smörjer kuggväxlarna. Dessa halvor är därför försedda med påfyllningskopp och avtappningsplugg. Varje drivelement, fig Kö 11.17, består av fästet 9, över fallet 10, gummiblocken 11, bottenplattan 12 och klämringarna 13. Överfallet håller med hjälp av klämringarna gummiblocken på sina platser. Skruvarna 14 håller drivelementet fastsatt vid kugghjulsnavet. När drivelementet skall demonteras tages skruven 15 bort, varefter en längre skruv ingängas i dess hål och fästet pressas ut från sätet på kugghjulsnavet.

Kö 11.16 Drivhjulpar med hålaxel Ma-lok,
Kö 11.17 Drivelement

12. KONTROLL - SKÖTSEL

A. Allmänt
Koppelstångsdrift
  1. Kontrollera att
    1. växelkåporna ej har onormal oljeläckning
    2. kåpornas fästbultar är dragna och muttrarna låsta
  2. Kontrollera att muttrarna till pinnbultarna för blindaxelns underfall och ansättningskilarna är fastdragna och låsta.
  3. Kontrollera koppelstängernas glidlager med avseende
    1. att lagren ej är lösa i koppelstångshuvudena
    2. lagrens radiella spel. Detta kontrolleras med slitsmått och spelet får uppgå till max 0,8 mm där koppeltappens diameter är störst.
    3. lagrens axiella spel. Detta får uppgå till max 4 mm med undantag för långtappslagren där spelet skall vara 62 mm (behöver ej mätas).
  4. Kontrollera vid glidlager att vev- och koppeltapparnas orundhet ej överstiger 0,5 mm. Mätningen utföres med koppelstången nedtagen.
  5. Syna och kontrollera koppelstängernas ledbultar med avseende på
    1. bultens radiella spel, som får uppgå till max 0,5 mm
    2. att bultens koniska del ej är så sliten att dess inre ände ligger i plan med koppelstången
    3. att den koniska hylsan ej är så sliten att dess ligger i plan med koppelstången
    4. att muttern är fastdragen och låst
    5. att låsbrickans skruvar är fastdragna och låsta.
  6. (finns ingen punkt 6 i originalet)
  7. Kontrollera vid koppelstänger med glidlager att oljeläckor ej förekommer på lagrens smörjningsanordningar. Om otäthet förekommer vid kapslade lager och detta ej kan avhjälpas innan loket på nytt tages i tjänst, skall nålsmörjning anordnas. Därvid tages skruven för låsning av smörjkoppssliden och ventilen i smörjnippeln bort och lägges i verktygsskåpet. Lagret genomtryckes med olja, varvid kontrolleras att smörjröret är öppet. Koppen fylles med olja till någon mm under smörjnippelns övre kant. En nål av rätt dimension insättes i smörjröret. Smörjkoppslocket på kapseln låses med en stoppskruv. Åtgärderna antecknas i reparationsblocket.
  8. Kontrollera
    1. vid koppellager med nålsmörjning att hålen i smörjrörens nipplar ej är uppslitna. Detta utföres med tolk. Håldiam får vara max 2,2 mm.
    2. Kontrollera att smörjnålarna har rätt dimension enl tabell.
    3. Lager Nåldiameter i mm
      vintertid sommartid
      Vevtapp 1,00 1,25
      Långtapp 1,25 1,45
      Koppeltapp axel II o IV 1,65 1,65
      Ledbult 1,65 1,65
Enkelaxeldrift
  1. Kontrollera att växelkåporna ej har onormal oljeläckning.
  2. Kontrollera vid motor med statorhålaxel att
    1. gummiblocken är hela och att de ej är lösa i sina fästen eller så slitna eller hoptryckta att sammanlagda spelet mellan tryckplattorna och gummiblocken i ett ekerrum uppgår till mer än 25 mm
    2. muttrarna för fästets överfall är fastdragna
    3. skruvarna för varje fäste i kugghjulsnaven är fastdragna.
B. Fjäderstjärna D-lok
Nedtagning av ytter- och innerkåpa
  1. Placera spilloljelåda på golvet under det drev, vars fjäderstjärna skall kontrolleras.
  2. Lossa och vrid undan öglebultarna för ytterkåpan samt tag ned denna
  3. Lossa och tag bort skruvarna för innerkåpan samt tag ned denna.
Kontroll
  1. Kontrollera att fjäderstjärna, fjäderblad och anslagstappar är oskadade och att fjäderknippena ej har lossnat i hållaren.
  2. Kontrollera att kopplingshalvornas medbringare är hela och att de sitter fast på klackarna.
  3. Kontrollera att axelmuttern sitter fast och att den är låst med låsskruven.
  4. Kontrollera att tätningsringarna för ytter- och innerkåporna är felfria och att de ligger rätt i spåren.
Utbyte av fjäderstjärna
    1. Skruva ur axelmutterns låsskruv och skruva av muttern.
    2. Gänga in en ca 100 mm lång skruv i det översta hålet i inre kopplingshalvan. Skruven hindrar fjäderstjärnan från att falla ned vid losstagningen.
    3. Pressa med hjälp av handspett ut fjäderstjärnan så långt att anslagstapparna kan tagas bort. Tag därefter ned fjäderstjärnan. Kontrollera att rätt typ av fjäderstjärna erhålles vid utbyte.
    4. Syna den inre kopplingshalvan att den ej har några sprickbildningar vid klackarna och runt lagergångens innerkant. Rengör vid behov smörjspåren på lagergången.
    5. Kontrollera att smörjhålen är öppna i den nya fjäderstjärnans lagergång. Torka bort ev föroreningar från lagerbussningen.
    6. Anbringa anslagstapparna och lås fast dem med monteringsklammer. Se fig Kö 12.1.
    7. Anolja vid behov lagergången på den inre kopplingshalvan. Anbringa fjäderstjärnan på sin plats, fig Kö 12.2.
    8. Skruva på och drag fast axelmuttern.
    9. Sätt ny fjäderbricka på låsskruven samt gänga in och drag fast denna.
Kö 12.1 Anslagstapparna låses med monteringsklammer,
Kö 12.2 Fjäderstjärnan anbringas
Montering av inner- och ytterkåpa
  1. Placera innerkåpan på sin plats. Sätt nya fjäderbrickor på skruvarna samt skruva in och drag fast dem.
  2. Sätt upp ytterkåpan och drag fast öglebultarna.
  3. Tag bort spilloljelådan.

Specialverktyg: Monteringsklammer enl fig Kö 12.1. Ritn Org 61816.

C. Smörjdyna blindaxellager D-lok
Nedtagning av oljelådor och smörjdyna
  1. Placera en spilloljelåda på golvet i arbetsgraven under blindaxellagret.
  2. Lossa stoppmuttern för spännskruven i blindaxellagrets underfall. Drag ned spännskruven.
  3. Tag ned bygeln och den undre lådan.
  4. Lossa övre lådan från klämfjädrarna genom att dra i lådans handtag. Tag ned lådan.
Kontroll
  1. Syna genom urtaget i lagerhalvan blindaxelns lagergång att den ej är repad, blåanlöpt eller bemängd med föroreningar.
  2. Kontrollera smörjdynan med avseende på dess fjädring och lättrörlighet samt garnnoppornas beskaffenhet. Om dessa är förhårdnade, brända, eller så starkt förslitna att deras smörjegenskaper därigenom försämras, skall smörjdynan bytas. Den nya smörjdynan skall vara väl genomdränkt med olja. Om dynan ej behöver bytas skall dess yta mot lagergången ruggas upp.
  3. Kontrollera att dynans säkerhetspinne sitter fast och att den är säkrad med ett stift.
  4. Kontrollera att klämfjädrarna, som håller lådan i underfallet, sitter fast och att de är hela.
  5. Tryck ned smörjdynan och häll ny olja över dynan och i lådan. Fyll lådan till ungefär hälften.
Uppsättning av oljelådor och smörjdyna
  1. Tryck upp lådan i underfallet och kontrollera att klämfjädrarna griper om klackarna på lådan.
  2. Kontrollera att den undre lådans packning är hel och att den ligger rätt.
  3. För upp den undre lådan mot den övre.
  4. Vrid bygeln till urtagen i underfallet och drag upp spännskruven. Drag fast stoppmuttrarna.
  5. Tag bort spilloljelådan.
D. Smörjning

Se SJF 455 D samt smörjschema för resp fordon.

13. UTBYTE

A. Vevlager D-lok
Nedtagning av koppelstång
Kö 13.1 Verktyg för urslagning av ledbult,
Kö 13.2 Centreringsverktygen monterade
  1. Ställ loket så, att koppelstången kommer nedåt och att ledbultarna kan tagas bort. Se anm.
  2. Placera spilloljelåda under vevlagret.
  3. Lossa och skruva ur skruvar för lagrets tätningskåpa och tag ned denna.
  4. Tag bort saxpinnar och skruva av muttrarna från vevtappen och ledbultarna samt den yttre muttern på säkerhetsbulten vid axel III. Den inre muttern lossas endast något. Tag bort brickorna från vevtappen och ledbultarna.
  5. Slå loss och tag bort den mot axel IV belägna ledbulten. Använd verktyg enl fig Kö 13.1. Sänk ned koppelstångsänden. Tag bort koniska hylsan.
  6. Tag bort ledbulten mot axel III på samma sätt.
  7. Slå loss säkerhetsbulten, skruva av muttern och tag bort brickan. Håll koppelstången upplyftad och tag bort bulten.
  8. Placera koppelstången på transportvagn.
Demontering
  1. Tag bort spilloljelådan.
  2. Transportera koppelstången till pressen.
  3. Skruva av muttrar till pinnbultar för smörjkoppslocket. Tag bort locket och tätningsanordningen till smörjnippeln (smörjnålen vid nålsmörjning).
  4. Om olja finns i smörjkoppen placeras ett spilloljekärl under lagerbussningen.
  5. Skruva ur smörjröret.
  6. Placera koppelstången i pressen med hjälp av lyftanordning.
  7. Anbringa pressverktyg och pressa ur lagerbussningen.
Montering
  1. Vänd koppelstången så att dess utsida kommer upp.
  2. Placera den nya lagerbussningen i koppelstångshuvudet. Justera bussningens läge, så att hålet i bussningen kommer mitt för hålet i smörjkoppen. Slå fast bussningen genom lätta slag med tennhammare.
  3. För in koppelstångshuvudet i pressen.
  4. Anbringa pressverktyg och pressa in bussningen.
  5. Koppla lyftanordningen i koppelstången samt lyft och placera den på transportvagnen.
  6. Rengör smörjkoppen invändigt.
  7. Gänga in och drag fast smörjröret. Anbringa tätningsanordningen för smörjnippcln.
  8. Kontrollera att packningen för smörjkoppslocket är felfri. Anbringa packningen och locket.
  9. Sätt fjäderbrickor på pinnbultarna. Skruva på och drag fast muttrarna.
  10. Kontrollera att kapselsmörjningsanordningens inre packning är felfri.
Uppsättning av koppelstång
  1. Transportera koppelstången till loket.
  2. Torka ren samt anolja vevtappen och ledbultarna.
  3. Placera koppelstången på vevtappen. Sätt på brickan. Skruva på och drag fast muttrarna.
  4. Lyft koppelstängernas ändar och för in ledbultarna. De instansade strecken på ledbultarnas ändar skall vara riktade nedåt eller snett nedåt. Slå in de koniska hylsorna något.
  5. För in säkerhetsbulten. Sätt på brickan. Skruva på och drag fast muttrarna.
Justering, kontroll och smörjning
  1. Flytta loket så att koppeltapparna kommer i hjulcentrumhöjd.
  2. Justera koppelstångens längd med ledbultarna. Bultarna skall därvid vara väl införda.
  3. Vrid varje ledbult åt båda hållen så långt detta är möjligt. Markera varje ändläge med kritstreck mitt för det instansade strecket på bultens ände. Vrid därefter bulten så, att det instansade strecket kommer att stå mitt emellan de båda kritstrecken.
  4. Anbringa tandbrickorna på ledbultarna. Kontrollera att tandbrickan gör ingrepp i låsbrickan. Skruva på och drag fast muttrarna hårt. Se 12 A, punkt 5 b och c.
  5. Kontrollera att koppelstångens längd är rätt justerad. Koppellagren skall lätt kunna röras på tapparna.
  6. Lås muttrarna på ledbultarna, säkerhetsbulten och vevtappen med saxpinnar.
  7. Kontrollera att packningen till vevlagrets tätningskåpa är felfri. Montera kåpan.
  8. Fyll på olja i tätningskåpan till påfyllningshålets kant.
  9. Avsyna arbetet.

Anm Loket får flyttas med hjälp av annat dragfordon endast under förutsättning att båda sidornas koppelstänger är monterade.

Specialverktyg: Verktyg för urslagning av ledbult enl fig Kö 13.1. Ritn Org 50983 b.

B. Långtappslager D-lok
Nedtagning av koppelstång
  1. Ställ loket så, att koppelstången kommer nedåt och att ledbulten vid axel III kan tagas bort. Se 13 A anm.
  2. Tag bort saxpinnar och skruva av muttrar från koppeltapparna på axel II och III, från ledbulten vid axel III samt den yttre muttern på säkerhetsbulten. Den inre muttern lossas endast något.
  3. Slå loss och tag ut ledbulten. Använd verktyg enl fig Kö 13.1.
  4. Slå loss säkerhetsbulten. Skruva av muttern och tag bort brickan. Håll koppelstången upplyftad och tag bort bulten.
  5. Placera koppelstången på transportvagn.
Demontering och urpressning
  1. Transportera koppelstången till pressen.
  2. Skruva av muttrar för långtappslagrets smörjkoppslock. Tag bort locket och smörjnålen.
  3. Placera ett spilloljekärl under lagerbussningen.
  4. Skruva ur smörjröret.
  5. Placera koppelstången i pressen med hjälp av lyftanordning.
  6. Anbringa pressverktyg och pressa ur lagerbussningen.
Inpressning
  1. Vänd koppelstången så att dess utsida kommer upp.
  2. Placera den borrade och utvändigt färdigsvarvade lagerbussningen i koppelstångshuvudets hål. Vrid bussningen så att dess smörjhål kommer mitt för smörjhålet i koppelstångshuvudet. Slå fast lagret lätt med tennhammare.
  3. Pressa in lagerbussningen.
  4. Lyft ut koppelstången och placera den på två bockar med insidan upp.
Centrering
Kö 13.3 Axelavståndet avsättes
  1. Montera centreringsverktyg i koppelstångens båda lagerbussningar, fig Kö 13.2.
  2. Justera in centrum i lagerbussningen för axel II. Lås sliderna.
  3. Justera in centrum i långtappslagrets bussning med centreringsverktygets vertikalslid. Lås sliden.
  4. 19 Överför det ritningsenliga måttet för hjulaxlarnas centrumavstånd till koppelstången (se anm), varvid centrum i koppellagret på axel II är utgångspunkt. Centreringsverktyget i långtappslagret justeras in med horisontalsliden, så att dess centrum sammanfaller med ändpunkten på stångmåttet, fig Kö 13.3. Lås sliden. Anm:
    • Härvid förutsättes att det verkliga avståndet mellan axlarnas centra är det ritningsenliga. Detta anses ej vara fallet om dessa axlars ställkilar (rätt justerade) intar olika höjdlägen. Vid större höjdlägesskillnad än 15 mm skall centrumavståndet mellan axlarna mätas med stångmått och mätvärdet överföras till koppelstången.
  5. Tag det injusterade centrumet som medelpunkt och drag en cirkelrits på långtappslagrets ändplan.
  6. Tag bort centreringsverktygen.
Montering
  1. Koppelstången transporteras till arborrverk. Lagerbussningen arborras och kanten runt smörjhålet fasas.
  2. Rengör smörjkoppen invändigt.
  3. Gänga in och drag fast smörjröret.
  4. Kontrollera att smörjkoppslockets packning är hel.
  5. Montera smörjkoppslocket. Kontrollera dimensionen på smörjnålen samt placera den i smörjröret.
  6. Transportera koppelstången till loket.
Uppsättning av koppelsfång
  1. Anolja koppeltapparna och lyft upp koppelstången på tapparna.
  2. Sätt upp brickorna. Skruva på och drag fast koppeltapparnas muttrar.
  3. Lyft koppelstångsänden och för in säkerhetsbulten. Skruva på och drag fast muttrarna löst.
  4. Anolja ledbulten. Lyft koppelstångsänden och för in bulten. Det instansade strecket på ledbultens ände skall vara riktat nedåt eller snett nedåt. Slå in den koniska hylsan något.
Justering, kontroll och smörjning
  1. Flytta loket så att koppeltapparna kommer i hjulcentrumhöjd.
  2. Justera koppelstångens längd med ledbulten. Bulten skall därvid vara fullständigt införd. Vrid ledbulten åt båda hållen så långt detta är möjligt. Markera varje ändläge med ett kritstreck mitt för det instansade strecket på bultens ände. Vrid därefter bulten så, att det instansade strecket kommer att stå mitt emellan de båda kritstrecken. Placera tandbrickan på bulten, så att den gör ingrepp i låsbrickan. Skruva på och drag fast muttern hårt. Se 12 A punkt 5 b och c.
  3. Kontrollera att koppelstångens längd är rätt justerad. Koppellagren skall lätt kunna röras på tapparna.
  4. Drag fast muttrarna på säkerhetsbulten. Lås muttrarna på koppeltapparna, ledbulten och säkerhetsbulten med saxpinnar.
  5. Fyll olja i långtappslagrets smörjkopp till någon mm under nippelns överkant.
  6. Avsyna arbetet.

Specialverktyg: Centreringsverktyg enl fig Kö 13.2. f Ritn Org 40266.

C. Nedtagning och uppsättning av koppelstänger med rullager Da-lok
Förarbete för nedtagning
  1. Flytta loket till sådant läge, att ledbultarna i koppelstängerna kan tagas bort. Se 13 A anm.
  2. Lossa och skruva ur genomgående skruvar till koppellagrens kåpor och lock. Tag bort kåporna. Iakttag renlighet så att föroreningar ej kommer in i rullagren.
  3. Slå ned hörnen på låsbrickorna till låsskruvarna. Skruva ur skruvarna och tag bort ändbrickorna.
  4. Tag bort saxpinnar för ledbultarnas muttrar. Skruva av muttrarna och tag bort tandbrickorna.
  5. Tag bort ledbultarnas koniska ringar genom att pressa ut varje ring med avdragsmutter, som skruvas på ringen och drages mot koppelstången.
  6. Slå ut ledbultarna. Använd verktyg enl fig Kö 13.1.
Demontering av lager
Kö 13.4 Verktygen monterade för utpressning av avdragshylsan,
Kö 13.5 Avdragshylsan pressas ut.
  1. Tag bort rullagrens avdragshylsor genom att pressa ut varje hylsa med hydraulisk demonteringsmutter, fig Kö 13.4 och 5. Justera ev avdragshylsan genom smärre indrivning, så att gängorna stämmer överens vid slitsen.Vid indrivningen användes monteringsbricka enl fig Kö 13.7.
    1. Skruva på demonteringsmuttern på avdragshylsan. Om mutterns kolv är utpressad tryckes denna in vid påskruvningen av muttern.
    2. Anbringa expansionsverktyg inuti avdragshylsans ände, varvid den koniska ringen insättes först med den större innerdiametern utåt. Slå därefter in den inre delen inuti ringen. Expansionsverktyget förhindrar att avdragshylsan deformeras vid utpressningen.
    3. Drag fast demonteringsmuttern hårt mot lagrets innerring.
    4. Skruva på och drag fast oljeinjektorn på demonteringsmuttern. Fyll vid behov olja (tunn olja, ex omformarolja) i injektorns behållare.
    5. Öppna avluftningsskruven på injektorn och pumpa tills olja tränger ut. Stäng avluftningsskruven.
    6. Pumpa och pressa ut avdragshylsan. Om avdragshylsan sitter onormalt löst, föreligger risk för att lagrets innerring är spräckt.
  2. Skruva bort demonteringsmuttern från hylsan.
Nedtagning och syning av lager
  1. Lyft ned koppelstängerna och de inre locken.
  2. Rengör rullagrens ändytor samt innerringarnas hål med rena linnetrasor. Den kvantitet fett som tages bort från varje lager, kåpa och lock skall ersättas med motsvarande kvantitet nytt fett vid monteringen av lagren. Ang fettkvalitet se smörjschema.
  3. Syna rullagren med avseende på sprickbildningar i ytter- och innerring. Om vid behov rullar och rullbanor skall synas, vilket normalt ej behöver utföras vid driftverkstad, måste lagret först tvättas rent.
  4. Skydda lagren mot föroreningar genom att täcka över dem med rena linnetrasor.
  5. Rengör och syna övriga nedmonterade detaljer samt vev- och koppeltappar. (Byte av drivhjulsats, se Lv 13 B)
Uppsättning
  1. Vrid vid behov drivaxlarna till sådana lägen, att centrumavstånden mellan koppeltapparna överensstämmer med axlarnas centrumavstånd.
  2. Flytta loket till sådant läge, att ledbultarna kan föras in när koppelstängerna är placerade på tapparna.
  3. Torka ren koppeltapparna och tätningskragarna.
  4. Kontrollera att rullagrens innerringar är vända så, att sidan med den mindre diametern på hålet kommer in mot hjulet.
  5. Placera de inre locken på koppeltapparna, och lyft upp koppelstängerna på tapparna. För in avdragshylsorna.
Montering av lager
Kö 13.6 Mätning av radiellt lagerglapp
  1. Montera varje rullager enl följande
    1. Mät lagrets radiella glapp med bladmått mellan nedre rullar och ytterring, fig Kö 13.6.
    2. Anbringa monteringsbricka på avdragshylsan, fig Kö 13.7.
    3. Driv in hylsan, fig Kö 13.8, genom att slå väl avpassade slag med lätt slägga på monteringsbrickan. Under indrivningen kontrolleras lagrets radiella glappminskning. Obs att största lagerglappet ibland kan ligga över någon av sidorullarna. Avbryt indrivningen av hylsan då glappminskningen uppgår till fastställt värde enl nedanstående sammanställning. Tillämpa det mindre glappminskningsvärdet, då glappet före monteringen var litet och det större, då glappet före monteringen var stort.
      Lager Lagerglapp före
      monteringen
      Glappminskning
      under monteringen
      Koppellager 0,135-0,17 mm 0,07-0,09 mm
      Vevlager 0,18 -0,23 mm 0,09-0,12 mm
  2. Montera ändbrickorna. Deras skruvar får ej dragas så hårt, att avdragshylsorna pressas in ytterligare. Lås skruvarna genom uppvikning av låsbrickornas hörn mot skruvskallarna.
  3. Anbringa fett på rullagrens ändplan samt i kåporna. Se punkt 10. Montera kåporna och locken. Brickorna innanför vevlagrets kåpa placeras så, att den tunnare brickan kommer närmast rullagret. Om något lager har tvättats och allt fett således har tagits bort, tillgår smörjningen på följande sätt: Fyll lagret och kåpan helt med fett. Montera kåpan och locket varefter ytterligare fett tillföres med fettsprutan tills fettet tränger ut vid labyrinterna på stångens innersida. Tag ned kåpan och avlägsna all fett ur denna, varefter den monteras igen.
  4. Smörj ledbultarna och de rörliga kulorna i ledbultshålen med fett.
Insättning och justering av ledbultar
Kö 13,7 Monteringsbricka mot avdragshylsan
Kö 13.8 Avdragshylsan drives in
  1. Lyft koppelstängernas ändar och för in ledbultarna. De instansade strecken på ledbultarnas ändar skall vara riktade nedåt eller snett nedåt. Slå in de koniska hylsorna något.
  2. Flytta loket så att koppeltapparna kommer i hjulcentrumhöjd.
  3. Justera koppelstångens längd med ledbultarna, som därvid skall vara väl införda. Vrid varje ledbult åt båda hållen så långt detta är möjligt. Markera varje ändläge med kritstreck mitt för det instansade strecket på bultens ände. Vrid därefter bulten så, att det instansade strecket kommer att stå mitt emellan de båda kritstrecken. Placera tandbrickan på bulten med ingrepp i låsbrickan. Skruva på muttern. Flytta loket så mycket att drivhjulen vrider sig ett halvt varv. Gör om justeringen enl ovanstående och kontrollera att varje ledbult intar samma läge som vid första justeringen. Om bulten intar ett annat läge, ställes den in mot medelvärdet av de två lägena.
  4. Anbringa tandbrickorna på ledbultarna och kontrollera, att varje bricka gör ingrepp i låsbrickan. Skruva på och drag fast muttrarna hårt. Se 12 A punkt 5 b och c. Lås muttrarna med saxpinnar.
  5. Avsyna arbetet.

Specialverktyg: Hydraulisk demonteringsmutter, oljeinjektor och expansionsverktyg enl fig Kö 13.4 och 5. Se förrådsförteckning. Monteringsbricka enl fig Kö 13.7. Ritn 4 ME-499.

D. Gummiblock för drivelement Ma-lok

Bytet avser drivdon av äldre utförande.

Kö 13.9 Loket placeras så, aft det skadade drivelementet blir
åtkomligt under bärfjädern, Kö 13.10 Bottenplattan drives in sedan gummiblocken anbringats
  1. Ställ loket i sådant läge, att det felaktiga drivelementet kommer nedåt eller snett nedåt samt att tryckplattorna ej ligger an mot gummiblocken.
  2. Skruva loss drivelementsfästets överfall.
  3. Slå med hjälp av mejselspett och hammare loss överfallet.
  4. Tag bort det gummiblock som skall bytas. Slå ut blocket ur hylsan.
  5. Skrapa ren anliggningsytorna på fäste, överfall och hylsor.
  6. Slå in det nya gummiblocket i hylsan.
  7. Anbringa blocket i fästet och slå in bottenplattan, fig Kö 13.10.
  8. Montera överfallet.

 Fil 0798 datum 2023-06-11