Norrbottens Järnvägsmuseum - Malmbanans Vänner
Driftdokument - malmvagn.se
 
Hem nbjvm.se
Hem malmvagn.se
Hem driftdok

Säkerhet
  Noteringar
    Tillfälligt 1
Trafikavd
Maskinavd
Banavd
Underhåll
Föreskrifter
Handböcker
Utbildning
Sökning
Logga in/ut

RÄLSBUSSFRÅGAN

På styrelsens uppdrag har jag ånyo försökt finna ett rälsbuss för vår museitrafik, men ännu utan framgång. Här är en lägesrapport:

Örnsköldsviks Järnvägssällskap

De vill inte sälja eller hyra ut någon av sina vagnar, en Y8 och en Y7. Fordonsmannen Erik Trulsson kan tänka sig hyra ut Y7 1001 om vi kan hjälpa till med att laga rostskador på en dörr. Sällskapets nye ordförande Fredrik Holmberg säger dock tvärt nej i ett efterföljande samtal. Målet är att de ska sätta vagnarna i trafik igen

Landeryd

Därfinns Y8 1076 och UBF7 2069 hos järnvägsmuseet där. Museet äger inte fordonen, i stället en privatperson i Karlstad, med efternamnet Blomqvist. Museets ordförande Krister Engström vill inte avvara motorvagnen och släpvagnen, då de använder dem i trafik.

Klippans veterantågsförening

De förvarar sedan ett tiotal år en Y6 för annan förenings räkning. Försökte förra året fiska efter denna, men ujtan framgång. Ett nytt försök visar att det verkligen är Klippan som äger vagnen. Fick inte telefonkontakt med någon ansvarig i föreningen, men har skrivit till styrelsen med en förfrågan. Det gäller vagnen YBo7 1185.

Dal Västra Värmlands Järnvägar

DVVJ lär ska byta ut sina Y6/Y7/Y8 mot Y1. Jag försökte nå ordföranden på telefon, men utan framgång. Har därför skrivit till styrelsen.

Modernare slag

Jag kollade också med Net Rail om de har någon Y1 till salu. Det hade de, men priset är 800 000 kronor, nästan det dubbla vi fick offererat förra gången jag frågade. Denna Y1 lär dock vara i ypperligt skick. Det kanske är möjligt att köra in denna investering, kanske tidvis hyra ut den till Infra Nord eller andra som har tillfälligt behov av en motorvagn för personaltransporter. Då kan vi snuva Arvidsjaurs järnvägsförening på konfekten.

Summering

Så läget är så här långt att den enda överkomliga är en Y1-motorvagn, men till ett pris som avskräcker. Ska vi försöka kalkylera hem denna? Till skillnad från en gammal 50-talsvagn kan vi köra i 130 knutar då den är utrustad med ATC. En lämplig vagn för mindre gruppresor, upp till 70 personer. Konferensresor till Abisko/Björkliden/Riksgränsen? Tillgåmngen på förare är också betydligt bättre än för de gamla rälsbussarna.

2018-02-04

Jan Bergsten

P. S. Morrgan hos BJs vill fortfarande byta sin B3 och WL10 mot vår norska salongsvagn. Han levererar och hämtar hos oss. Han klagar på att han har för många vagnar. ds

 Fil 1064 datum 2018-02-10