Norrbottens Järnvägsmuseum - Malmbanans Vänner
Arkivet - malmvagn.se
 
Hem nbjvm.se
Hem malmvagn.se
Hem arkiv
Logga in/ut

Sökning
Särtryck m m
SJ Handböcker
  Fordon övrigt
    Ellok Öd
      Kapitel 7
SJ Föreskrifter
SJ ellok Oa
Blandat
Bibliotek
MBV slopade fordon
Branden i Karlshäll

Förarhandbok för elektrolok Öd

Kapitel 7: Manöverströmskretsar - växelströmsdrift

Förloppet vid körning

Huvudströmbrytaren slås till

Nollspänningsreläet går till. (Se kapitel 10)

Omkopplaren växelström - likström intar läge för växelströmsdrift. MS, 21, 21A, 21B, 22-040, 044, 045, 046 osv. Strömställaren för manöverström och maximalbrytarna förutsätts tillslagna.

Säkerhetsgreppet nedtryckes

Tidbromsventilen går till. MS, BR-0.

Környckeln ställes i läge F eller B

Fram-backkopplarnas ventilspolar erhålla ström. MS, F(B)-068, 0.

Reglervalsen föres för uppkoppling till läge:

œ Körrelät går till. F(B), FF(BB), N, N1, N2, N3-035, 038, 039, 040, 044, 045 osv.
Sedan körrelät gått till bildas hållkretsen 039, 041, 042, 0 t. o. m. œ-läget, därefter 035, 046, 035, 036, 037, 041, 042, 0.
Kontaktor 16 går till. N, N4, N5, N6, 16A-050, 0.
Kontaktorerna 1 och 3 gå till. N7, 1-026, 027, 028, 029, osv. resp N7, 3-028, 029 osv.
1 Kontaktor 2 går till, N7, 2-027, 028, 029, 030 osv.
2 Kontaktor 1 bryter, varefter kontaktor 4 går till. N7, 1-019, 020, 021, 031, 032 osv.
3 Kontaktor 2 bryter, varefter kontaktor 5 går till. N7, 5-018, 020, 021, 031, 032 osv.

Övergång till de efterföljande lägena sker på motsvarande sätt.

Nedkoppling sker i omvänd ordning.

Säkerhetsgreppet släppes

Kontaktorerna falla genom att kontakten N-N4 bryter.

Tidbromsventilen faller. Efter ca 7 sekunder inträder nödbromsning.

Nollspänningsrelät faller, maximalrelät eller slirningsrelät löser ut

Körrelät och kontaktorerna falla. För att ny uppkoppling ska kunna ske, måste reglervalsen återföras till œ-läget, så att körrelät går till.

Anvisningar för felsökning

Omkopplaren växelström - likström intar icke växelströmsläge, trots att linjevoltmetern visar att spänning finnes

Kontrollera genom att manövrera omkopplarens ventiler för hand att lufttrycket i huvudbehållaren är tillräckligt och att ventilerna icke ha hängt upp sig.

Kontrollera kontakterna i strömkretsen MS, 21, 21A, 21B, 22-040, 044, 045 osv.

Kontrollera smältsäkringen »Manöverström växelström» om nollspänningsrelät icke har gått till.

Motorerna få ej ström i œ-läget

Kontrollera att fram-backomkopplarna intagit rätta lägen.
att körrelät gått till
att kontaktorerna 16, 1 och 3 ha gått till.

Undersök strömkretsen för den apparat, som icke har gått till eller intagit rätt läge.

Motorerna få ström endast i œ-läget

Kontrollera bromstryckvakten.

Kontrollera körreläts hållkrets 035, 036, 037, 041, 042, 0.

Motorströmmen försvinner under körning, trots att linjevoltmetern visar att spänning finnes

Smältsäkringen »Manöverström likström» har smält.

Smältsäkringen »Manöverström växelström» har smält.

Slirningsrelät har löst ut.

Maximalrelät har löst ut.

Bromstryckvakten har löst ut.

Huvudströmbrytaren löser ut

Tändes röda lampan, föreligger jordfel i lokets lågspänningskretsar. Om ej, har jordfel uppstått i högspänningskretsen.

Motorströmmen ökar (minskar) icke vid motsvarande kontrollermanöver

Någon av kontaktorerna har bränt fast eller icke gått till på grund av fel i manöverströmskretsen eller ventilen.

Lös ut huvudströmbrytaren omedelbart, om motorströmmen icke minskar vid nedkoppling!

Obs! Vid uppkoppling får icke œ-läget passeras för snabbt, då körrelät i så fall icke hinner gå till.


Föregående kapitel: 6. Strömkretsar för laddning av hjälpbatteriet m. m.
Innehållsförteckning
Nästa kapitel: 8. Manöverströmskretsar - likströmsdrift

 Fil 0353 datum 2021-03-29