|
SLOPADE DRIVFORDON
Dessa drivfordon har vid olika tillfällen ägts, lånats eller på annat sätt
disponerats av Malmbanans Vänner, men finns nu inte kvar vid Norrbottens
Järnvägsmuseum.
Ånglok SJ B 1147
Avyttrades 2017-09-25 till Nöjeshallen i Luleå AB. De äldre i föreningen kände ett
visst vemod när loket drogs iväg av en T44, eftersom det var MBV:s första lok.
Emellertid gjorde bl a en skev mittdrivaxel att loket fick avställas och på senare
år tjänstgöra som reservdelsleverantör.
|
|
Ånglok SJ B 1320
När problemen med B 1147 hade blivit uppenbara och hundraårsjubileet för Malmbanan
närmade sig, behövdes ett extra B-lok. 1988 lånade vi 1320 from SJ och använde det
till fram 1994, då B 1085 och B 1222 gjorde det överflödigt och 1320 återlämnades till
SJ. B 1320 är tillverkat 1917 av Nydqvist & Holm i Trollhättan, dit loket återkom
och (2010) ägs loket av Innovatum Science Center och tas omhand av NoHAB Ångloksklubb.
Det finns uppställt utanför Innovatum. Bilden är från 1988 i Notviken, där
uppställning pågår för kavalkaden Malmbanan 100 år. |
|
Ånglok SJ B 1432
Sedan 1991 disponerade Malmbanens Venner i Narvik B 1432, tillverkat 1919 av Motala
Verkstad, genom att det var på dispositionsavtal med Malmbanans Vänner i Sverige.
1998 övergick loket i norsk ägo genom att den norska systerföreningen i samarbete
med Ofotens museum köpte det. Bilden är från 1991 på Narvik stasjon.
|
|
Ånglok SJ E2 1155
Sedan 1995 disponerade Malmbanens Venner i Narvik även E2 1155, tillverkat 1915 av
Atlas, genom att det var på dispositionsavtal med Malmbanans Vänner i Sverige.
1998 övergick loket i norsk ägo genom att den norska systerföreningen i samarbete
med Ofotens museum köpte det. Bilden är från 1995 i Nattavaara när loket drogs ut från
beredskapsskjulet. 1155 skulle fortsätta till Narvik och själva skjulet gick till
museet i Karlsvik och blev en del i lokstallet.
|
|
Fil 0016 datum 2021-01-05
|