INSTRUKTION FÖR HYDRAULISKA VÄXLAR SYSTEM LYSHOLM-SMITH
Utgiven av AB Atlas Diesel. Årtal ej känt.
INNEHÅLL
Anm. Detta dokument skiljer sig från originalet genom något annorlunda formatering och innehållsindelning
samt att figurerna är länkade. De öppnas i ny flik/fönster. Det rekommenderas att tvinga ett nytt fönster så att det
går snabbt att växla mellan text och figur.
1. ALLMÄN BESKRIVNING
1.1. Översikt
Den hydrauliska växeln är en apparat, som ersätter den vanliga mekaniska växeln på så sätt, att den
automatiskt giver en kontinuerlig av behovet bestämd variation av utväxlingsförhållandet, Konstruktionen
är sådan att motorn även kan kopplas direkt till den utgående axeln (kardanaxeln), vilket är önskvärt vid
högre hastigheter. Genom en frihjulsanordning mellan den utgående axeln och den hydrauliska växelns roterande
delar bliva dessa stillastående vid direkt drift, varvid alla hydrauliska förluster undvikas.
Vid igångsättning med den hydrauliska växeln är den utgående axelns moment mer än fem gånger större än
den ingåendes. Allt eftersom fordonets hastighet ökas, minskas förhållandet mellan det ut- och ingående
momentet, och när en viss hastighet uppnåtts, som i allmänhet uppgår till ca 70 % av fordonets maximala,
bliva de båda momenten lika, varvid omkoppling till direkt drift bör ske. Direktdriften motsvarar alltså
den högsta växeln i en vanlig växellåda och den hydrauliska växeln samtliga lägre växlar.
Omkoppling från hydraulisk till direkt drift och tvärtom sker genom omläggning av en dubbelsidigt verkande
friktionskoppling, manövrerad med en enkel hävarm.
Den hydrauliska växeln i sin helhet består av följande tre huvuddelar:
- En dubbelverkande friktionskoppling för koppling av motorn endera till den hydrauliska delens
pumphjul eller till den direkta axeln.
- Den hydrauliska delen.
- Frihjulet mellan den hydrauliska delens turbinhjul och den direkta axeln.
För bussar tillkommer backväxeln av vanlig kugghjulstyp.
Hydrauliska växlar för järnvägsändamål förses ibland med ett extra frihjul, monterat på den
utgående axeln. Fig. 1 visar en hydraulisk växel
typ DFR-1,0 med inbyggd backväxel för buss. Fig. 1a
visar en hydraulisk växel typ DF-1,0 för järnvägsändamål.
1.2. Den dubbelverkande friktionskopplingen
De två kopplingsplattorna (C) och (E), fig. 1,
uppbäras av två nav (A) och (B), fastdragna å konor på två koncentriska axlar. En enkel
omkopplingsplatta (G) är placerad mellan de två kopplingsplattorna och tjänar till att inkoppla
direkt eller hydraulisk drift. Erforderligt kopplingstryck erhålles genom ett antal fjädrar, som
påverka omkopplingsplattan genom en hävarmsmekanism, så konstruerad att hävarmslängden ökar vid
nedslitning av kopplingsbeläggen och kopplingstrycket på detta sätt vidmakthålles. Härigenom
undvikes slirning med slitna kopplingsbelägg.
Den främre kopplingsplattan (C) är monterad på en solid axel (D), direkaxeln, SOM går igenom
hela den hydrauliska växeln och i. andra änden är direkt förbunden. med kardanaxeln. Med denna
kopplingsplatta erhålles direktdrift.
Den bakre kopplingsplattan (E) är på samma sätt monterad på en ihålig axel (F), vilken
uppbär den hydrauliska delens pumphjul. Med denna kopplingsplatta erhålles hydraulisk drift.
Omkopplingsplattan (G), vilken vid omkoppling röres i axiell led, är genom en medbringareanordning
förbunden med svänghjulet och hålles i sina respektive kopplingslägen (ändlägen) av förutnämnda
fjädrar. Fjädrarna uppbäras mot axelcentrum av en medbringarering (S), lagrad med kullager å det
förskjutbara kopplingscentrum (T). Kopplingscentrum manövreras med en gaffel, lagrad i kopplingskåpan.
1.3. Den hydrauliska delen
Den hydrauliska delen består av ett pumphjul (J), som drives från förutnämnda kopplingsplatta
(E), samt ett trestegs turbinhjul (K). Pumphjulet tvingar vid sin rotation, såsom en vanlig
centrifugalpump, vätskan att strömma ut från centrum genom turbinskovlarna, som äro monterade
kring en ringformig kärna, tillbaka till pumphjulets sugsida, så att en sluten cirkulation
erhålles. Turbinhjulet är försett med tre skovelringar och monterat å en ihålig axel, som
överför momentet till den direkta axeln (d.v.s. utgående axeln) genom ett frihjul, som
beskrives längre fram. Två ringar av fasta skovlar (ledskovlar) fästa i turbinhuset äro
placerade mellan första och andra respektive andra och tredje ringen turbinskovlar.
Vätskan uppfyller fullständigt det gemensamma pump-turbinhuset och påverkar vid sin
cirkulation turbinskovlarna, så att turbinhjulet med större eller mindre kraft, beroende
på vätskans (= pumphjulets) hastighet, strävar att rotera åt samma håll som pumphjulet.
De fasta skovlarna äro så arrangerade, att vätskan, se6. dan den passerat en ring
turbinskovlar, erhåller en strömningsriktning, som passar nästa ring turbinskovlar.
Genom att nyttiggöra vätskeenergien i tre turbinsteg, är det möjligt erhålla den höga
momentuppväxling, som kräves vid igångsättning.
Det är en avsevärd tryckskillnad i vätskan före och efter pumphjulet, och denna
tryckskillnad utnyttjas för att driva en injektor, som skall hålla den hydrauliska
delen helt fylld med vätska samt upprätthålla ett visst övertryck även vid pumphjulets
sugsida. Tryckskillnaden användes även för att cirkulera vätska genom kylare och filter.
Vätskan lämnar 1 båda fallen pumphuset på ett ställe, där trycket är högt, för att återföras
till det område, där trycket är lägst- Detta synes tydligt i diagrammet för vätskecirkulationen,
fig. 2.
Större vätskeläckage utefter pump- respektive turbinaxeln förhindras genom de båda
självjusterande tätningarna (L). En tredje tätning förhindrar läckage mellan pump- och
turbinhjul. Ett litet läckage tillåtes dock för att smörja tätningsytorna, och den vätska,
som passerar på detta sätt, föres genom på lämpligt sätt anbringade dräneringskanaler och
rör till en uppsamlingsbehållare (M). Vätskan suges från denna behållare till en reservtank
(expansionskärl) med hjälp av en ejektor, placerad i reservtankens övre del.
1.4. Ejektorn
Ejektorn, som visas i fig. 3, arbetar helt
automatiskt på följande sätt. En tryckledning från pumphuset är förbunden med ejektormunstycket
(A). Vätskan pressas med stor hastighet genom munstycket, varvid undertryck bildas i det
ringformiga rummet kring munstycket. Det ringformiga rummet kring ejektormunstycket står
med en rörledning i förbindelse med läckagebehållaren (M), och genom undertrycket uppsuges
läckagevätska till ejektorn och inmatas i expansionskärlet. Ett filter (B),
fig. 3 skyddar ejektormunstycket för igensättning
genom eventuella föroreningar i vätskan. För kontinuerlig rening av vätskan är en tygpåse (E),
fig. 3, monterad i expansionskärlet under ejektorn.
För den händelse mera vätska skulle läcka ut genom tätningarna, än ejektorn förmår suga
upp, rinner överskottsvätskan ut på marken genom ett skvallerrör i läckagebehållaren.
1.5. Injektorn
För att hålla pumpturbinhuset helt fyllt med vätska finnes, som förut nämnts, en injektor,
visad i fig. 4. Denna arbetar med hjälp av
tryckskillnaden i pumpturbin-huset, Tryckskillnaden åstadkommer en vätskeström i munstycket
(D), varvid genom ejektorverkan ett undertryck erhålles i rummet (E), som står i förbindelse
med reservtanken genom en rörledning, Med denna anordning ernås att vätska under tryck alltid
matas in till det ställe i den hydrauliska delen, där trycket är lågt.
Trycket i pumpturbinhuset begränsas till ett visst maximalt värde genom säkerhetsventilen
(F), som avbryter inmatningen, när ett visst tryck uppnåtts.
Vid körning lång tid med den hydrauliska delen inkopplad, uppvärmes vätskan på grund av
friktionsarbetet. För att hindra temperaturen från att bliva så hög, att kokning inträder,
är en kylare förbunden med pumpturbinhusets hög- och lågtryckssida.
1.6. Frihjulet
Frihjulet (O), fig. 1a, är av vanlig rulltyp och
inbyggt i en kåpa, bultad till den hydrauliska delens kåpa. Frihjulets innerring är monterad
å turbinaxeln, under det att dess ytterring är förbunden med den direkta axeln.
2. MANÖVRERING AV DEN HYDRAULISKA VÄXELN
När motorn startas från kallt tillstånd eller när fordonet lämnas stående med motorn
igång, är det tillrådligt att manöverspaken ställes i neutralläget (mittenläget), så att
motorn är helt frikopplad. Om den hydrauliska driften är inkopplad och bromsarna äro dåligt
tilldragna, finnes risk för att vagnen börjar röra sig framåt, om motorn rusar upp i varvtal.
Under normal körning är det emellertid onödigt använda neutralläget vid kortvariga stillaståenden,
ty i sådana fall kan den hydrauliska driften med fördel hållas inkopplad, så att fordonet är
klart för omedelbar igångsättning.
Vid igångsättning inkopplas först den hydrauliska driften, varunder motorns bränslepådrag
hålles i tomgångsläge. Bromsarna lossas och motorn gives fullt bränslepådrag, varvid fordonet
börjar röra sig framåt. När en hastighet av 60 till 70 % av den maximala uppnåtts, minskas
motorns bränslepådrag och omkopplas till direkt drift. Vid omkopplingen bör minskningen av
bränslepådrag göras så, att motorns varvtal normalt blir 60 à 70 % av det varvtal, som
svarar mot full fart på "direkten".
Är den hydrauliska växeln försedd med frihjul även för "direkten", kan omkoppling ske
vid vilket motorvarvtal som helst under ovanstående.
När fordonet närmar sig en hållplats, minskas bränslepådraget till tomgång och inkopplas
den hydrauliska driften, så att fordonet får rulla in till hållplatsen "på frihjulet" under
kontroll av bromsarna, Fordonet är då klart för att omedelbart åter igångsättas genom ökning
av bränslepådraget.
Är den hydrauliska växeln icke försedd med frihjul för "direkten" , kan man för att spara
bränsle i alla nedförsluttningar inkoppla den hydrauliska driften, varvid motorn, tack vare
turbinhjulets frihjulskoppling kan köras i tomgång.
3. SMÖRJNING OCH HYDRAULVÄTSKA
3.1. Smörjning
Kullagret för kopplingsfjädrarnas medbringarering (S) samt de främre kullagren för den
hydrauliska delen smörjas från två Tecalemitkoppar. Dessa lager böra smörjas en gång i månaden
med en liten kvantitet värmebeständigt fett (exempelvis Wabo kullagerfett 150, Shell Grease Fj4,
eller Gargoyle Grease Brb-4). Det finnes risk för att överskott av smörjmedel kan stänka ut på
kopplingsbeläggen och förorsaka slirning.
För smörjning av frihjulet och den hydrauliska delens bakre kullager påfyllas frihjulskåpan
med vanlig motorsmörjolja (A-olja, SAE 30) genom påfyllningshålet i dess överdel, (Obs! ej
fett eller växellådsolja), Undersök en gång i veckan olja-nivån i frihjulskåpan med den därför
avsedda mätstickan och påfyll olja vid behov.
3.2. Den hydrauliska växelns vätskesystem
Den vätska, som användes i den hydrauliska växeln, är ren fotogen såsom Shell Water White
eller därmed jämförbar (ej krackad) med hög kokpunkt uppblandad med 5 % motorolja.
Vätskenivån i expansionskärlet bör kontrolleras dagligen. Vid påfyllning av ny vätska
måste stor försiktighet iakttagas, så att icke några föroreningar medfölja. Vätskan bör därför
hällas genom finmaskig silduk av sådan kvalitet som användes för bensin.
De båda filtren böra rengöras med jämna mellanrum och tvättas i ren fotogen.
Metalltrådsfiltret (B), fig. 3, inmonterat
i tryckledningen till expansionskärlet bör rengöras en gång i veckan.
Det stora filtret, d.v.s. tygpåsen i expansionskärlet, bör rengöras en gång i veckan.
Undersök då och då att alla röranslutningar äro täta.
4. UNDERSÖKNING AV FEL OCH DESS AVHJÄLPANDE
4.1. Vätskeläckage
Sådant kan uppkomma av följande anledningar:
- Ejektormunstycket i expansionskärlets överdel igensatt av föroreningar. Om ejektorn
slutar suga upp vätska från läckagebehållaren, blir denna full, och läckagevätska börjar
rinna ut på marken. Om munstycket (A/ är igensatt, bör det renblåsas med tryckluft. Samtidigt
bör filtret rengöras. Kontroll av ejektorns funktion kan utföras på följande sätt: Sugledningen
till ejektorn losskruvas från denna. Sedan bromsarna fastdragits ordentligt, köres motorn med
den hydrauliska driften inkopplad. En kraftig sugning skall därvid kunna iakttagas vid
sugledningens röranslutning.
Fungerar icke ejektorn trots rengöring, undersök om möjligen någon av rörledningarna blivit igensatt.
- Otäta röranslutningar.
- Felaktiga tätningar inom den hydrauliska växeln. Detta bör icke ifrågasättas, förrän alla
andra möjligheter till läckage undersökts. Tätningarna inom den hydrauliska växeln äro
självjusterande och hava normalt en nästan obegränsad livslängd. För insättning av nya
tätningar måste hela den hydrauliska växeln demonteras, vilket endast bör ske i Aktiebolaget
Atlas Diesels verkstäder.
4.2. Dålig verkningsgrad och överhettning
Undersök först motorn och fastställ, huruvida den dåliga verkningsgraden icke kan bero
på motorfel. Om felet med säkerhet kan lokaliseras till växeln, finnas följande möjligheter:
- Luft eller gas i pumpturbinhuset. För kontroll härav losskruvas tryckledningen till
expansionskärlet från sin förskruvning i pumpturbinhusets översida. Motorn skall härvid vara
stillastående, varvid eventuell luft eller gas avgår. Om systemet är fritt från luft. framtränger
vätska omedelbart, när man börjar lossa förskruvningen.
Det enklaste sättet att utlufta hela systemet är följande:
Kör motorn någon minut med den hydrauliska driften inkopplad. Vid vätskans cirkulation genom
rörledningar, filter och kylare uppsamlas alla luftblåsor och föras med vätskan till pumpturbinhuset.
Stanna sedan motorn, så att luftblåsorna kunna stiga upp och avgå till expansionskärlet. Om denna
procedur upprepas några gånger, brukar i allmänhet all luft och gas kunna avlägsnas.
- Igensatt injektor, För losstagning av injektorn tömmes pumpturbinhuset, tills vätskenivån
sjunkit under injektorns nivå. Ett avtappningshål med plugg (U) finnes i pumpturbinhusets undersida.
Vätskan bör uppsamlas i ett absolut rent kärl, om den skall användas i fortsättningen.
Vid losstagning av injektorn måste försiktighet iakttagas, så att injektorn icke skadas genom
stötar mot något hårt föremål.
Den mest sannolika platsen för igensättning är munstycket (D),
fig. 4, eller det ringformiga rummet
kring detta. Renblås injektorn med tryckluft och skölj densamma i fotogen. Kontrollera att
säkerhetsventilen (F) icke hängt upp sig.
Inmontera injektorn och fyll systemet åter med vätska genom expansionskärlet, varvid vätskan
bör filtreras genom en bensinsil.
Sedan systemet fyllts med vätska, är det nödvändigt utlufta pumpturbinhuset såsom beskrivits ovan.
- Den hydrauliska växelns kylare utvändigt betäckt med smuts. På grund av den försämrade
kylningen kan vätskan komma i kokning med åtföljande gasbildning i pumpturbinhuset. Kylaren
renspolas utvändigt med vatten, och eventuell gas i pumpturbinhuset avlägsnas såsom tidigare
beskrivits.
4.3. Motorns varvtal högre än normalt vid hydraulisk drift
Detta kan förorsakas av gas eller luft i pumpturbinhuset eller slirning i friktionskopplingen.
Gas och luft avlägsnas såsom förut beskrivits.
Slirning i friktionskopplingen kan bero på att olja stänkt ut på kopplingsbeläggen eller
att dessa äro för mycket nedslitna. Kopplingsfjädrarna böra undersökas, då en brusten sådan
kan förorsaka slirning.
Kopplingsbeläggen kunna nedslitas 1,5 mm, innan inmontering av nya blir erforderlig. På grund
av den hydrauliska växelns konstruktion äro kopplingsbeläggen knappast utsatte för något slitage,
och nämnda mått å tillåten nedslitning motsvarar en mycket lång drifttid.
För inmontering av nya kopplingsbelägg böra instruktioner inhämtas från AB Atlas Diesel eller
hela växeln sändas till deras verkstäder.
Onormalt högt varvtal å motorn kan även bero på någon felaktighet i frihjulet. Slirning i
frihjulet uppträder om tjock olja eller fett beckat fast rullarna. Olja, tjockare än vanlig
motorolja, får icke påfyllas frihjulskåpan.
5. ATT IAKTTAGA VID INMONTERING AV DEN HYDRAULISKA VÄXELN OCH DEN FÖRSTA IGÅNGSÄTTNINGEN.
För smörjning av pivotlagret (R), fig. 1, d.v.s.
det rullager, som kommer närmast motorns kopplingsfläns, skall det i motorns axeltapp finnas en
ursvarvning (smörjficka), som vid hopmontering fylles med värmeständigt kullagerfett.
Ursvarvningens storlek finnes angiven å måttskissen för den hydrauliska växeln, och det är
av vikt, att de å måttskissen angivna dimensionerna icke underskridas, ty i så fall blir
smörjförrådet för litet.
När hopmonteringen är verkställd, påfylles vätska genom expansionskärlet, tills systemet är
fullt. Vätskan bör vid påfyllningen filtreras genom en bensinsil.
Vidare påfylles frihjulskåpan vanlig motorolja (se avsnitt 3.1)
genom påfyllningshålet i kåpans översida. Nivån kontrolleras med den för detta ändamål i kåpan
anbringade mätstickan.
Motorn igångsättes och köres några minuter med den hydrauliska driften inkopplad, Stanna
motorn därefter, så att luft får avgå genom tryckledningen till expansionskärlet. Upprepa denna
procedur några gånger, tills all luft i systemet avlägsnats (se avsnitt 4.2).
6. PNEUMATISK MANÖVERAPPARAT
För manövrering av den hydrauliska växelns dubbelsidiga lamellkoppling användes en pneumatisk
manöverapparat, som visas å fig. 5. Manöverapparaten,
vilken är konstruerad för ett arbetstryck av 4,0 till 7,0 kg/cm2, är monterad direkt å kopplingskåpan
och påverkar den hydrauliska växelns kopplingsarm i axialled. Manöverapparaten är så konstruerad,
att kopplingsarmen i ytterlägena för direkt respektive hydraulisk drift är helt fri för påverkan
av manöverapparaten, vilket är nödvändigt för att icke motorns och den hydrauliska växelns
axelsystem skola utsättas för skadliga axialtryck, Manöverapparaten är vidare så utförd, att den,
när tryckluften helt avstänges, automatiskt inställer sig i det mellanläge, där motorn är helt frikopplad.
Manöverapparaten består av en cylinder med tvenne kolvar. Den ena kolven är försedd med en
homogen spindel, den andra med en ihålig sådan, förskjutbart lagrad å den homogena, De båda
spindlarna äro i den fria ändan försedda med flänsar (A och C), som i mellanläget omsluta
kopplingsarmen (B). Tvenne fjädrar, placerade mellan de båda kolvarna, sträva att avlägsna
kolvarna från varandra, så att förutnämnda flänsar omfatta kopplingsarmen med det ringa spel,
som fixeras genom en ansats å den homogena spindeln. Vardera kolven är dessutom försedd med
en fjäder, inspänd mellan kolven och ett i förhållande till denna förskjutbart anslag (E),
som, när kolven rör sig utåt från mellanläget, pressas mot cylindergaveln. Även i det mest
inspända läget är denna fjäders kraft mindre än den sammanlagda fjäderkraften mellan kolvarna,
när dessa befinna sig i medelläget. Insläppes tryckluft i ena cylinderrummet komma därför de
båda kolvarna utan ändring av det inbördes läget att förskjutas, så att omkopplingsspaken
överföres till närheten av ändläget. När den av tryckluften indirekt påverkade kolven uppnått
sitt anslag, fortsätter den andra kolven tills den ligger an mot den förstnämnda, varvid gapet
mellan de flänsar, som omsluta kopplingsspaken, vidgas, så att denna under påverkan av
kopplingsfjädrarna fritt kan intaga ändläget för hydraulisk respektive direkt drift.
Det är av vikt, att manöverapparaten i medelläget håller kopplingsspaken (B) så att
kopplingsfjädrarna ligga i ett plan, vinkelrätt mot axeln. Vid påmontering av manöverapparaten
bör det kontrolleras, att så är fallet. En mindre justering av apparatens läge i axelled
möjliggöres genom att hålen i manöverapparatens anslutningsfläns äro ovala.
För utbyte av manöverapparatens manschettpackningar losskruvas de båda flänsarna A och G
samt cylindergaveln. Hela innanmätet kan därefter utdragas ur cylindern.
7. SAMMANFATTADE SKÖTSELINSTRUKTIONER
7.1. En vecka efter inmontering av ny eller renoverad växel
Alla förskruvningar å rörsystemet samt bultar och muttrar å växeln efterdragas.
7.2. Dagligen
Kontrollera vätskenivån i expansionskärlet.
7.3. En gång i veckan
- Rengör filtret i ejektorn och renblås ejektorn.
- Rengör tygpåsen i expansionskärlet.
- Kontrollera oljenivån i frihjulskåpan.
- Smörj omkopplingslagret och pumphjulslagret se avsnitt 3.1
7.4. En gång i månaden
- Kontrollera att samtliga rör och röranslutningar i systemet äro täta.
- Renspola kylaren utvändigt.
7.5. Var sjätte månad
- Töm vätskesystemet,
- Rengör injektorn.
- Påfyll ny vätska.
Fil 0050 datum 2021-03-28