Norrbottens Järnvägsmuseum - Malmbanans Vänner
Arkivet - malmvagn.se
 
Hem nbjvm.se
Hem malmvagn.se
Hem arkiv
Logga in/ut

Sökning
Särtryck m m
SJ Handböcker
  Fordon övrigt
    Ellok Öd
      Kapitel 5
SJ Föreskrifter
SJ ellok Oa
Blandat
Bibliotek
MBV slopade fordon
Branden i Karlshäll

Förarhandbok för elektrolok Öd

Kapitel 5: Huvudströmkretsar för omformare, kompressor m. m.

Omformarmotorn är en enfas asynkronmotor försedd med hjälpfas för start. Motorn matas från 424 V uttaget på transformatorn.

Vid start går först startkontaktorn till, därefter huvudkontaktorn. Härvid får hjälpfasen ström över startreaktorn och huvudfasen över startmotståndet.

Då motorns varvtal stigit till ca 750 r/m, bryter startkontaktorn, varpå driftkontaktorn går till och kortsluter startmotståndet. Omkopplingen sker med hjälp av en centrifugalkontakt på omformarens axel.

Omformargeneratorn är både shunt- och separatmagnetiserad. Separatmagnetiseringen sker från en matare på omformarens axel. Mataren ger även manöverström och laddar samtidigt ett hjälpbatteri, från vilket manöverström uttages under likströmsdrift.

Generatorn laddar huvudbatteriet via laddningskontaktorn och maximalbrytarna. Över generatorn ligger ett spänningsrelä inkopplat. Detta förhindrar tillslagning av laddningskontaktorn, så länge spänningen är otillräcklig för laddning.

Laddningsströmmen varierar med batteriets laddningstillstånd mellan ca 250 och 150 A. Då batteriet fulladdats, sänkes laddningsspänningen så, att strömmen sänkes till ca 40 A. Detta sker genom en kontakt på batterimätaren, som via ett mellanrelä inkopplar ett motstånd i serie med generatorns shuntlindning.

Maximalbrytarna äro handmanövrerade. De utlösas dels om urladdningsströmmen överstiger 1200 A, dels vid överledning i strömkretsar anslutna till batteriet. Vid överledning till ramverket erhålles en ström från ett uttag på batteriets mittpunkt, genom utlösningsspolen till ramverket och tillbaka till batteriet genom den felaktiga ledningen. Sedan maximalbrytarna utlösts, brytes strömmen genom utlösningsspolarna av hjälpkontakter på maximalbrytarna.

Kompressormotorn matas antingen med växelström från 220 V uttaget på transformatorn eller med likatröm från batteriet. Vid likströmsdrift inkopplas ett seriemotstånd för att begränsa startströmmen.

För tåguppvärmning kan uttags 70 kVA vid 870 V, vilket motsvarar effektbehovet för ca 10 axlar.

Anvisningar för felsökning

Maximalbrytarna stanna i icke tillslaget läge

Om gnistbildning uppstår i de med gnistblåsningsanordning försedda hjälpkontakterna, då maximalbrytarna lösa ur, föreligger jordfel.

Om ej, kontrollera spärranordningen.


Föregående kapitel: 4. Drivmotorströmkretsar - likström
Innehållsförteckning
Nästa kapitel: 6. Strömkretsar för laddning av hjälpbatteriet m. m.

 Fil 0351 datum 2021-03-29