Förarhandbok för elektrolok Öd
Kapitel 5: Huvudströmkretsar för omformare, kompressor m. m.

Omformarmotorn är en enfas asynkronmotor försedd med hjälpfas för start. Motorn
matas från 424 V uttaget på transformatorn.
Vid start går först startkontaktorn till, därefter huvudkontaktorn. Härvid får
hjälpfasen ström över startreaktorn och huvudfasen över startmotståndet.
Då motorns varvtal stigit till ca 750 r/m, bryter startkontaktorn, varpå
driftkontaktorn går till och kortsluter startmotståndet. Omkopplingen sker med hjälp av
en centrifugalkontakt på omformarens axel.
Omformargeneratorn är både shunt- och separatmagnetiserad. Separatmagnetiseringen
sker från en matare på omformarens axel. Mataren ger även manöverström och laddar
samtidigt ett hjälpbatteri, från vilket manöverström uttages under likströmsdrift.
Generatorn laddar huvudbatteriet via laddningskontaktorn och maximalbrytarna. Över
generatorn ligger ett spänningsrelä inkopplat. Detta förhindrar tillslagning av
laddningskontaktorn, så länge spänningen är otillräcklig för laddning.
Laddningsströmmen varierar med batteriets
laddningstillstånd mellan ca 250 och 150 A. Då batteriet fulladdats, sänkes
laddningsspänningen så, att strömmen sänkes till ca 40 A. Detta sker genom en kontakt
på batterimätaren, som via ett mellanrelä inkopplar ett motstånd i serie med
generatorns shuntlindning.
Maximalbrytarna äro handmanövrerade. De utlösas dels om urladdningsströmmen
överstiger 1200 A, dels vid överledning i strömkretsar anslutna till batteriet. Vid
överledning till ramverket erhålles en ström från ett uttag på batteriets mittpunkt,
genom utlösningsspolen till ramverket och tillbaka till batteriet genom den felaktiga
ledningen. Sedan maximalbrytarna utlösts, brytes strömmen genom utlösningsspolarna av
hjälpkontakter på maximalbrytarna.
Kompressormotorn matas antingen med växelström från 220 V uttaget på transformatorn
eller med likatröm från batteriet. Vid likströmsdrift inkopplas ett seriemotstånd för
att begränsa startströmmen.
För tåguppvärmning kan uttags 70 kVA vid 870 V, vilket motsvarar effektbehovet för
ca 10 axlar.
Anvisningar för felsökning
Maximalbrytarna stanna i icke tillslaget läge
Om gnistbildning uppstår i de med gnistblåsningsanordning försedda
hjälpkontakterna, då maximalbrytarna lösa ur, föreligger jordfel.
Om ej, kontrollera spärranordningen.
Föregående kapitel: 4. Drivmotorströmkretsar -
likström
Innehållsförteckning
Nästa kapitel: 6. Strömkretsar för laddning av
hjälpbatteriet m. m.
Fil 0351 datum 2021-03-29