Norrbottens Järnvägsmuseum - Malmbanans Vänner
Arkivet - malmvagn.se
 
Hem nbjvm.se
Hem malmvagn.se
Hem arkiv
Logga in/ut

Sökning
Särtryck m m
SJ Handböcker
  SJH
    SJH 455.1
      Fjädring
SJ Föreskrifter
SJ ellok Oa
Blandat
Bibliotek
MBV slopade fordon
Branden i Karlshäll

SJH 335.1 Fs - FJÄDERSYSTEM

INNEHÅLL


01. INNEHÅLL

11. BESKRIVNINGAR
    Bärfjädrar
        Bladfjädrar
        Skruvfjädrar
    Fjäderbalanser och fjäderlänkar
    Fjäderpinnar

12. KONTROLL - SKÖTSEL
    A. Allmänt
        Lokets uppfjädring
        Bärfjädrar
        Fjäderbalanser och fjäderlänkar
        Fjäderlänkar
        Fjäderpinnar m m
    B. Smörjning

13. UTBYTE
     A. Bärfjäder löpaxel D-lok
        Nedtagning
        Uppsättning
    B. Bärfjäder drivaxel D-lok
        Nedtagning
        Uppsättning
    C. Bärfjäder drivaxel D-lok
        Nedtagning
        Uppsättning
    D. Bärfjäder Hg-lok
        Nedtagning
        Uppsättning
    E. Bärfjäder Ma-lok
        Nedtagning
        Uppsättning
    F. Fjäderbalans D-lok
        Nedtagning
        Uppsättning

14. JUSTERING
    A. Ändring av axellast Da-lok
        Flyttning av bultar för fjäderbalanser
        Justering av bromsdragstänger. Provbromsning
        Justering av fjädersystem m m
    B. Fjädersystem Ma-lok

11. BESKRIVNINGAR

Lokets bärfjädrar har till uppgift att mildra de stötar, som orsakas av ojämnheter i banan och förhindra att dessa fortplantar sig till ramverk och korg.

På lok som saknar boggier, åstadkommes fjädringen en­bart av hjulaxlarnas bärfjädrar. På boggilok finns dess­utom fjädring mellan boggier och korg. Dessa fjäder­anordningar är beskrivna i avsnitt Bo. På flertalet lok­typer är hjulaxlarnas bärfjädrar gruppvis förenade med varandra genom fjäderbalanser och fjäderlänkar till ett antal fjädersystem. Ändamålet med detta är att stötar­nas inverkan skall utjämnas av ett flertal fjädrar, samt att fjäderbalanserna skall fördela lokets tyngd på de olika hjulaxlarna.

Ett fåtal loktyper har separat fjädring av varje hjulaxel, fig Fs 11.1.

I ett fjädersystem, fig Fs 11.2, ingår två eller flera bär­fjädrar 1 med mellanliggande fjäderbalanser 2. Varje fjäderbalans är lagrad omkring en bult 3 i fästet på ramverket. Förbindelsen mellan fjädrar och balanser samt mellan fjädrar och fasta punkter på ramverket ut­göres av fjäderlänkar 4. Då ett fjädersystem kan betrak­tas som en fast punkt erfordras sammanlagt minst tre system för att stabilitet skall erhållas mot fordonets stjälpning framåt eller bakåt. På ellok förekommer dock ej mindre än fyra system så fördelade, att varje sida av fordonet har två. Se fig Fs 11.3 - 11.6.

Bärfjädrarna är antingen över- eller underliggande, fig Fs 11.1 resp 2. Genom att fjäderlänkarna är gängade och försedda med muttrar kan ramverket höjas eller sänkas i förhållande till hjulaxlarna. Ramverket höjes genom att effektiva längden hos fjäderlänkarna förkor­tas vid överliggande bärfjädrar och omvänt vid under­liggande. Ligger bärfjädrarna ej direkt an mot lager­boxarnas översidor utgöres förbindelsen mellan lagerbox och fjäder av en fjäderpinne, som har sin styrning i ramverket. Se fig Fs 11.10.

Bärfjädrar
Bladfjädrar

Varje fjäder, fig Fs 11.7, består av ett antal valsade blad 1 av fjäderstål. Bladknippet hålles samman av fjä­derbandet 2, som är fastkrympt på fjäderknippet. Kilen 3 säkrar ytterligare fjäderknippets fastsättning i bandet. Fjäderbladets förskjutning i längdriktningen förhindras genom sfäriska fördjupningar 4 i bladen inne i fjäder­bandet. Bladens förskjutning i tvärriktningen förhindras genom de valsade rännorna 5 i bladens längdriktning. När fjädern belastas kommer fjäderbladen att röra sig i förhållande till varandra. För att minska den friktion, som därvid uppstår, bestrykes fjäderbladen med fett före hopläggningen av fjäderknippet. På grund av fjä­derbladens böjda form får hela fjädern en böjning uppåt med sina ändar. Böjningens storlek kallas pilhöjd och betecknas med P på figuren. Vissa fjädrar har sådant utförande att de vid normal belastning är överböjda, dvs pilhöjden är negativ. Se fig Fs 11.1.

Fjäderbandets utförande är beroende av om fjädern är över- eller underliggande. På överliggande fjäder är bandets undersida utformat för anliggning mot lagerbox eller fjäderpinne. På underliggande fjäder är bandets översida försett med två skänklar med hål för den bult, som håller fjädern vid lagerbox eller fjäderbygel. För att rätt typ av fjäder skall erhållas vid utbyte är fjäd­rarna märkta med ett instansat nummer på fjäderbandet.

Skruvfjädrar

Varje skruvfjäder består av en stång av fjäderstål, som är så lindad att den har formen av en skruvgänga. Ge­nom att fjädringsförmågan enbart är beroende av materialets elasticitet, saknar skruvfjädern inre friktion. I löpaxelfjädringarna på D- och F-lok samt alla axel­fjädringar på Hg-lok ingår skruvfjädrar i kombina­tion med bladfjädrar.

Fjäderbalanser och fjäderlänkar

Varje fjäderbalans är lagrad omkring en bult i fästet på ramverket. Vid underliggande bärfjädrar, fig Fs 11.8 är balansens ändar försedda med hål för lagring av fjä­derlänkarna 3. Varje fjäderlänk är försedd med två bric­kor 4 och 5, som är så utformade att de bildar ett lager mot varandra. Fjäderbrickan 4 är säkrad mot vridning genom flänsen, som ligger an mot fjäderbladets ände. Fjäderlänkens mutter är låst med plåten 6 på sadelbric­kan 5. På länkens nedre ände finns skyddsmuttern 7 med bricka, som hindrar fjädern från att falla ned i spåret om fjäderbulten skulle brista eller krypa ur. Vid över­liggande bärfjädrar, fig Fs 11:9, är varje ände på ba­lanserna försedd med en avrundad egg 8, som tillsam­mans med brickan 9 på fjäderlänken bildar ett lager. Länkens övre ände har urtag, som svarar mot klacken 10 på fjädern. För att motstå de höga lagertrycken är hålen i fjäderbalanser och fjäderlänkar försedda med fastpressade bussningar, vilka är sätthärdade. Även bul­tarna till dessa samt fjäderlänkarnas brickor är sätt­härdade.

På Da-loken, fig Fs 11.3, har de yttre balanserna samt deras fästen försetts med dubbla hål, för att lokets axellast skall kunna ändras. När bultarna är placerade i de yttre hålen erhålies ca 15 Mp axellast på såväl driv­som löpaxlar. När bultarna är placerade i de inre hålen är loket balanserat för 17 Mp axellast. Därvid är löp­axlarnas axellast ca 12 Mp.

På F-loken ligger löpaxlarnas bärfjädrar ej i linje med drivaxlarnas. Deras inre fjäderlänkar är därför förenade med en tvärgående balans 2 mellan de yttre balanserna 1, fig Fs 11.5. Balansen 2 är vid genomgångarna i ramverket styrd av slitskenor.

Fjäderpinnar

På D-lokens löpaxlar utgöres förbindelsen mellan lager­box och fjäderband av fjäderpinnar, fig Fs 11.10. Varje fjäderpinne 1 är placerad i en styrning 2, som är fast­satt vid ramverkets tvärstag. Styrningen har två löstag­bara foder 3 och 4. Varje foder är fastsatt med två stoppskruvar.

Fjäderpinnen är sfäriskt utformad nedtill för placering i glidskon 5 i axelns återställningsanordning i lagerboxen. Den övre änden är halvcylindriskt utformad för place­ring i fjäderbandets urtag. Liknande anordningar finns även för F-lokens löpaxlar. Fjäderpinnarnas längder är beroende av skillnaden i tjocklek mellan ringarna på löp- och drivhjul enl följande tabell.

Lok
litt
Fjäderpinnens
längd mm
Drivhjulens ringtjocklek
minskad med löphjulens
mm
D
101-176
436 -5 till +15
456 +15 till +35
D
177-599
421 -5 till +15
441 +15 till +35
Da 415 -30 till +30
F 410 -13 till +13
437 mer än +13
383 mindre än -13

Exempel:

  1. D-lok 101-176
    Ringtjocklek, drivhjul 75 mm
    Ringtjocklek, löphjul 68 mm
    Skillnad: 75-68 = +7
    Fjäderpinnens längd = 436 mm
  2. D-lok 101-599
    Ringtjocklek, drivhjul 65 mm
    Ringtjocklek, löphjul 73 mm
    Skillnad: 65-73 = -8
    Enligt tabellen får skillnaden ej vara mindre än -5 mm varför i detta fall ett löphjul med mindre ring­tjocklek skall väljas.
  3. F-lok
    Ringtjocklek, drivhjul 60 mm
    Ringtjocklek, löphjul 75 mm
    Skillnad: 60-75 = -15
    Fjäderpinnens längd = 383 mm

Övrig litteratur: SJSt 426.

12. KONTROLL - SKÖTSEL

A. Allmänt
  • Lokets uppfjädring
    1. Se till att loket är rätt uppfjädrat genom kontroll av ramverkets läge i höjdled i förhållande till lagerboxarna samt fjäderbalansernas inställningar. Loket bör vara upp­ställt på horisontellt och plant spår. Detta gäller i syn­nerhet lok med statorhålaxel, som fordrar stor noggrann­het på hjulaxlarnas lägen i förhållande till ramverket. Vid kontrollen skall samtliga fjäderbalanser och bär­fjädrar stå horisontella och de vertikala spelen på över- och undersidor av lagerboxarna mot ramverket resp bindstagen vara lika stora på lok litt D, Da och Hg. På lok med statorhålaxel finns visare fastsatta på varje lagerbox och lagergejd. Dessa visare anger hjulaxelns resp hålaxelns centrumlinje. Vid rätt uppfjädrat lok skall, om hjulringstjocklekarna är lika, visarna stå med spetsarna mot varandra. Tillåten tolerans är ± 3 -mm. Ang visarnas lägen vid olika hjulringstjocklekar se 14 B.
  • Bärfjädrar
    1. Syna bärfjädrar med avseende på
      1. fjädrarnas fastsättning vid lagerboxar (bultarnas lås­ning) eller deras rätta anliggning på lagerboxar eller fjäderpinnar
      2. brustna fjäderblad
      3. sprickbildningar i fjäderband
      4. fjädrarnas pilhöjd. Om en fjäders pilhöjd understi­ger den normala för fjädertypen kan fjäderblads­brott förekomma i området, som täckes av fjäder­bandet eller kan fjädern vara utmattad
      5. förskjutning av fjäderblad i förhållande till fjäder­band. Förskjutningen får uppgå till högst 15 mm.
    2. Syna skruvfjädrar med avseende på brott eller ut­mattning.
  • Fjäderlänkar
    1. Syna och kontrollera fjäderlänkar med avseende på
      1. länkarnas fastsättning vid balanserna (bultarnas lås­ning) eller att balansernas eggar ligger rätt i fjäd­rarnas brickor
      2. brickornas rätta anliggning mot varandra och på fjäderändarna eller fjäderlänkarnas anliggning på fjäderklackarna
      3. muttrarnas fastdragning och låsning
      4. glapphet i lagren genom nedslitning av bultar och bussningar. Max 1 mm nedslitning på bult- resp bussningsradien.
  • Fjäderbalanser
    1. Syna och kontrollera fjäderbalanser med avseende på
      1. muttrarnas fastdragning och låsning på bultarna till balansernas fästen på ramverket
      2. balansbultarnas låsning
      3. sprickbildning i balanserna
      4. glapphet i lagren genom nedslitning av bultar och bussningar. Max 1 mm nedslitning på bult- resp bussningsradien.
  • Fjäderpinnar m m
    1. Se till att fodren till fjäderpinnarnas styrningar sit­ter fast genom att stoppskruvarna är fastdragna.
    2. Syna fjädersystemets rörlighet genom att kontrollera att dess detaljer ej ligger an mot ramverket.

B. Smörjning

Se SJF 455 D och smörjschema för resp fordon.

13. UTBYTE

A. Bärfjäder löpaxel D-lok

  • Nedtagning
    1. Lås angränsande del av det rörliga fjädersystemet med skruvdomkraft, som placeras mellan närmast liggan­de fjäderbalans och överliggande ramstag, fig Fs 13.1.
    2. Anbringa pallning mellan närmast liggande driv­axels lagerbox och ramverk. Pallningen placeras ej vid kilsidan.
    3. Tag ur saxpinnar samt lossa och tag bort stoppmutt­rar på fjäderlänkar.
    4. För att samma fjäderspänning skall erhållas vid upp­sättning av ny bärfjäder räknas fjäderlänkarnas gängor nedanför ansättningsmuttrarna.
    5. Skruva loss och tag bort ansättningsmuttrar, brickor och skruvfjädrar.
    6. Lyft ned fjäderlänkarna.
    7. Lyft bärfjädern från fjäderpinnen och placera den på ramstaget. Drag fjädern mot närmaste drivaxel och tag ned den från loket. Iakttag försiktighet.
  • Uppsättning
    1. Rengör fjäderlänkarnas gängor. Smörj gängorna och fjäderpinnen med olja.
    2. Lyft upp ny bärfjäder på ramstaget och placera den därefter på fjäderpinnen.
    3. Häng upp fjäderlänkarna på bärfjäderns klackar.
    4. Lyft upp skruvfjädrar och brickor på länkarna samt skruva på ansättningsmuttrarna.
    5. Spänn fjädrarna genom att skruva upp ansätt­ningsmuttrarna samma antal gängor som vid nedtag­ningen.
    6. Skruva på och drag fast stoppmuttrarna samt lås med saxpinnar.
    7. Tag bort låsning av fjädersystemet och pallning från lagerbox.
    8. Avsyna arbetet.

Specialverktyg: Skruvdomkraft enl fig Fs 13.1. Ritn Org 40508.

B. Bärfjäder drivaxel D-lok

Denna instr förutsätter verktygsutrustning enl fig Fs 13.3. Finns verktygsutrustning enl fig Fs 13.5 tillämpas instr 13 C.

Fs 13.2
Fs 13.3
  • Nedtagning
    1. 1 Förbered loket:
      1. Kontrollera att loket står med drivhjulen i sådant läge, att ett fritt ekerrum finns utanför bulten till fjädern som skall bytas. Flytta loket vid behov.
      2. Anbringa pallning mellan lagerbox och ramverk på den lagerbox under vilken fjädern skall bytas. Pall­ningen placeras ej vid kilsidan.
    2. Lås angränsande del av det rörliga fjädersystemet med låsverktyg mellan närmast liggande fjäderbalans och ramstag, fig Fs 13.2. (Om fjäderbytet gäller axel II låses balanserna på båda sidor om axeln).
    3. Tag ur saxpinnar samt lossa och tag bort skydds­muttrar och brickor till fjäderlänkarna.
    4. Tag ur saxpinne till fjäderbult samt tag bort bricka.
    5. Placera domkraftens balk mellan rälerna mitt un­der fjäderbandet.
    6. Placera domkraft på balken mot fjäderbandet, fig Fs 13.3.
    7. Pumpa upp domkraften mot fjäderbandet och pressa upp fjädern så mycket att fjäderbulten lossnar.
    8. Tag ur bulten.
    9. Sänk domkraften tills fjäderspänningen upphör.
    10. Håll upp bärfjädern och tag bort domkraften. Sänk därefter ned fjädern på balken.
    11. Tag bort brickorna från fjäderändarna.
    12. Lyft ned fjädern.
  • Uppsättning
    1. Lyft upp den nya bärfjädern och placera den på balken mitt under fjäderbygeln.
    2. Placera brickorna på fjäderns ändar.
    3. För fjäderlänkarna genom brickorna och hålen i fjädern samt lyft upp fjädern så mycket att domkraften kan placeras under fjäderbandet.
    4. Anbringa skyddsmuttrar och -brickor på fjäder­länkarna.
    5. Anbringa verktyget, fig Fs 13.4, med vilket fjädern kan styras i sidled.
    6. Pumpa upp domkraften tills fjäderspänningen börjar.
    7. Kontrollera att fjäderbrickorna ligger rätt mot muttrarna och mot fjäderändarna.
    8. Justera ev läget på fjädern och domkraften, så att fjäderbandet kommer mitt under fjäderbygeln.
    9. Pressa upp fjädern så mycket, att fullt hål erhålles genom fjäderband och fjäderbygel. Pressa vid behov fjädern i sidled med verktyget.
    10. För in fjäderbulten.
    11. Sänk domkraften. Tag bort domkraften och balken.
    12. Placera brickan på fjäderbulten och lås med sax­pinne.
    13. Lås skyddsmuttrarna med saxpinnar.
    14. Tag bort låsningen av fjädersystemet och pall­ningen från lagerboxen.
    15. Avsyna arbetet.

Specialverktyg: Låsverktyg enl fig Fs 13.2. Ritn Org 40508. Verktyg för inpassning av bärfjädrar enl fig Fs 13.4. Ritn Org 51037.

C. Bärfjäder drivaxel D-lok

  • Nedtagning
    Se 13 B, punkt 1-5.
    1. Placera domkraft med fundament under balken, fig Fs 13.5.
    2. Pumpa upp domkraften tills balken ligger an mot båda sidornas fjädrar. Kontrollera att fjäderbanden och domkraftens spindel befinner sig i resp styrningar balken.
    3. Pressa upp fjädern tills fjäderbulten lossnar.
    4. Tag ur bulten.
    5. Sänk domkraften helt.
    6. Tag bort brickorna från fjäderändarna.
    7. Drag balken med fjädern till närmaste öppning mellan drivhjulen.
    8. Drag ut fjädern.
  • Uppsättning
    1. Placera den nya fjädern på balken. Skjut balken med fjädern mitt under axeln.
      Fs 13.4
    2. Anbringa verktyget, fig Fs 13.4, med vilket fjädern kan styras i sidled.
    3. Placera brickorna på fjäderns ändar, och för in fjä­derlänkarna genom hålen.
    4. Pumpa upp domkraften mot balken. Kontrollera att domkraftens spindel befinner sig i styrningen.
    5. Pumpa upp domkraften tills fjäderspänningen bör­jar. Kontrollera balkens anliggning under motsatta si­dans fjäder.
    Se 13 B, punkt 19-24.
    1. Anbringa skyddsmuttrar och brickor på fjäder­länkarna. Lås muttrarna med saxpinnar.
    Se 13 B punkt 26 och 27.

Specialverktyg: Balk och fundament för domkraft enl fig Fs 13.5. Ritn Org 61779.

Fs 13.5

D. Bärfjäder Hg-lok

  • Nedtagning
    Fs 13.6
    1. Placera domkraft under ramverket vid den lagerbox vars fjäder skall bytas, fig Fs 13.6.
    2. Pumpa upp domkraften mot boggins ramverk, samt pressa upp detta tills bindstaget ligger an mot lager­boxen.
    3. Tag bort saxpinnar samt lossa och tag bort fjäder­länkarnas stoppmuttrar.
    4. Räkna antalet gängor nedanför ansättningsmuttrarna.
    5. Lossa och tag bort muttrarna, brickorna och skruv­fjädrarna.
    6. Tag ned fjäderlänkarna.
    7. Tag ned bärfjädern.
    8. Rengör och smörj lagerboxmellanlägget med fett.
  • Uppsättning
    1. Placera den nya bärfjädern på mellanlägget.
    2. Häng upp fjäderlänkarna på bärfjäderns klackar.
    3. För upp skruvfjädrarna och brickorna på länkarna samt skruva på ansättningsmuttrarna.
    4. Drag upp ansättningsmuttrarna samma antal gäng­or som vid nedtagningen. Drag växelvis på de båda länkarnas muttrar.
    5. Skruva på och drag fast stoppmuttrarna, samt lås med saxpinnar.
    6. Sänk boggiramverket.
    7. Tag bort domkraften och pallningen.
    8. Avsyna arbetet.

E. Bärfjäder Ma-lok

  • Nedtagning
    1. Tag bort fjäderlänkarnas skyddsmuttrar samt fjä­derbultens låsning.
    2. Anbringa pallning mellan lagerbox och ramverk.
    3. Anbringa domkrafter och pressa ned de angränsan­de fjädrarnas ändar enl fig Fs 13.7.
      Fs 13.7
    4. Placera domkraft under fjäderbandet och pressa upp fjädern så mycket att bulten lossnar.
    5. Tag bort bulten.
    6. Sänk domkraften.
    7. Anbringa lyftverktyg enl fig Fs 13.8.
      Fs 13.8
    8. Lyft fjädern och tag bort domkraften. Sänk och tag bort fjädern.
  • Uppsättning
    1. Placera den nya fjädern på plats under lagerboxen.
    2. Anbringa brickorna på fjäderändarna.
    3. Lyft fjädern med hjälp av lyftverktyget och pla­cera domkraften under fjäderbandet.
    4. Pressa upp fjädern och för in bulten.
    5. Montera låsningen för bulten.
    6. Tag bort pallningen från lagerboxen.
    7. Sänk och tag bort samtliga domkrafter.
    8. Skruva på skyddsmuttrarna på fjäderlänkarna.
    9. Kontrollera fjädersystemet att fjädrar och balanser står rätt samt att lagerboxarna intar rätt höjdläge. Se 14 B.

F. Fjäderbalans D-lok

  • Nedtagning
    1. Tag bort skyddsmutter och bricka från en av fjäder­länkarna till den balans, som skall bytas.
    2. Tag bort saxpinnar från bultar i balansens centrum och fjäderlänksfästen.
    3. Placera skruvdomkraft och hydraulisk domkraft mellan angränsande bärfjädrars ändar och vinkelstöden mot ramverket enl fig Fs 13.9.
      Fs 13.9
      Drag fast skruvdomkraf­ten hårt.
    4. Pressa ned den andra fjäderänden med den hydrau­liska domkraften, så mycket att balansbulten avlastas från fjäderkraften.
    5. Tag ur fjäderlänkarnas bultar. Tag bort den fjäder­länk, från vilken skyddsmuttern är avskruvad.
    6. Håll fjäderbalansen upplyftad och tag bort centrum­bulten. Tag ned balansen.
    7. Syna bussningar och bultar till balansen och fjäder­länkarna med avseende på deras förslitning. Denna får uppgå till max 1 mm på bult- resp bussningsradien.
    8. Kontrollera att bussningarna sitter fast.
    9. Smörj de nedtagna bultarna med fett.
  • Uppsättning
    1. Lyft upp den nya fjäderbalansen och för in centrumbulten.
    2. Montera fjäderlänkarna på balansen.
    3. Avlasta den hydrauliska domkraften. Kontrollera att fjäderändarnas brickor ligger rätt och att fjäder­länkarnas ansättningsmuttrar går ned i låsbrickornas urtag.
    4. Tag bort båda domkrafterna.
    5. Anbringa brickor och lås bultarna med saxpinnar.
    6. Sätt upp brickan och skyddsmuttern på fjäder­länken.
    7. Trycksmörj centrumbulten med fett.
    8. Avsyna arbetet.

Specialverktyg: Vinkelstöd och skruvdomkraft enl fig Fs 13.9. Ritn Org 40508.

14. JUSTERING

A. Ändring av axellast Da-lok

  • Flyttning av bultar för fjäderbalanser
    1. Flytta var och en av de yttre fjäderbalansernas bul­tar och deras smörjanordningar enl följande
      1. Tag bort saxpinne och bricka från fjäderbalansens bult.
      2. Tryck med hjälp av domkraft fjäderbalansen till så­dant läge, att en reservbult kan införas i det öppna bulthålet. Anm. Om reservbult ej finns tillgänglig, måste fjäder­balansen avlastas vid flyttning av bulten. Se 13 F.
      3. Avlasta med hjälp av domkraften den andra bulten, så att denna kan tagas ur.
      4. Anbringa brickan på den insatta bulten, och lås bul­ten med saxpinne.
      5. Skruva loss täckplugg för bultens smörjhål. Iakttag försiktighet så att föroreningar ej kommer in i smörj­hålet.
      6. Skruva loss och flytta över smörjröret till det andra hålet.
      7. Skruva fast täckpluggen i det öppna smörjhålet.
  • Justering av bromsdragstänger. Provbromsning
    1. Tag bort saxpinnar och brickor från bultar för bromsdragstängernas fastsättning vid bromsaxlarna.
    2. Tag ur bultarna och flytta bromsdragstängerna och bultarna till de andra hålen.
    3. Anbringa brickorna och lås bultarna med saxpinnar.
    4. Justera längden på bromsdragstången mot A-änden med reglermuttern, så att föreskrivna mått enl fig Fs 14.1 erhålles. Mot B-änden justeras bromsdragstångens längd med bromsregulatorn.
      Fs 14.1
    5. Bromsa loket med tryckluftsbromsen och kontrollera att bromskolvarnas slaglängder är ca 110 mm.
  • Justering av fjädersystem m m
    1. Justera fjädersystemet, så att avstånden mellan varje yttre fjäderbalans och dess anslagsklackar blir lika. Justeringen utföres genom lika förlängning eller för­kortning av de främre och bakre fjäderlänkarna till var­je löphjulsaxel.
    2. Vänd skyltarna, som visar lokets axellast.
    3. Avsyna arbetet.

B. Fjädersystem Ma-lok

Loket skall vara uppställt på horisontellt och plant spår.

  1. Kontrollera vilka hjulaxlar som avviker från före­skrivet höjdläge i ramverket samt att fjädrar och balan­ser står horisontella. När hjulringarna inom samma boggi har lika tjocklek skall pilspetsarna på lagerbox-ram­verk sammanfalla med en tolerans av ±3 mm. Se fig Fs 14.2.
    Fs 14.2
    Vid skillnad mellan ringtjocklekarna, vilken får uppgå till max 4 mm inom samma boggi, skall skill­naden fördelas på samtliga axlar i boggin i enlighet med exemplen i nedanstående tabell. Även i dessa fall är toleransen ± 3 mm.

    Ex Axel I (IV) Axel II (V) Axel III (VI)
    Hjul-
    rings-
    tjocklek
    Axelns
    läge
    Hjul-
    rings-
    tjocklek
    Axelns
    läge
    Hjul-
    rings-
    tjocklek
    Axelns
    läge
    1 70 +2 74 -2 70 +2
    2 74 -2 70 +2 74 -2
    3 72 -1 72 -1 74 +1
    4 70 +2 72 0 74 -2
    + anger att pilen på ramen ligger över boxens pil.
    - anger att pilen på ramen ligger under boxens pil.

    Sned inställning av fjädrarna kan orsakas av fjäder­bladens förskjutning i bandet. Förskjutningen får uppgå till max 15 mm.
  2. Justera fjädersystemet med hjälp av domkrafter på fjäderändarna enl fig Fs 14.3.
    Fs 14.3
    Vid snedställning av fjäd­rarna justeras först de yttre och därefter mellanfjädern och balanserna.
    1. Pressa ned fjäderändarna så att deras avstånd till ramen blir lika stort och länkarnas muttrar blir fria:
    2. Justera muttrarnas lägen på länkarna, dels med hän­syn till balansens resp fjäderns, snedställning, dels med hänsyn till axelns höjdläge i ramverket.
    3. Släpp upp fjäderändarna. Kontrollera att länkarnas muttrar går ned i urtagen på brickorna. Kontrollera axelns höjdläge samt inställning av fjädrar och balans. P g a trögheten i fjädersystemet bör loket köras ett stycke för att lagerboxar, fjädrar och ba­lanser skall inta sina nya lägen.

 Fil 0795 datum 2023-06-11