SJH 335.1 Fs - FJÄDERSYSTEM
INNEHÅLL
01. INNEHÅLL
11. BESKRIVNINGAR
Bärfjädrar
Bladfjädrar
Skruvfjädrar
Fjäderbalanser och fjäderlänkar
Fjäderpinnar
12. KONTROLL - SKÖTSEL
A. Allmänt
Lokets uppfjädring
Bärfjädrar
Fjäderbalanser och fjäderlänkar
Fjäderlänkar
Fjäderpinnar m m
B. Smörjning
13. UTBYTE
A. Bärfjäder löpaxel D-lok
Nedtagning
Uppsättning
B. Bärfjäder drivaxel D-lok
Nedtagning
Uppsättning
C. Bärfjäder drivaxel D-lok
Nedtagning
Uppsättning
D. Bärfjäder Hg-lok
Nedtagning
Uppsättning
E. Bärfjäder Ma-lok
Nedtagning
Uppsättning
F. Fjäderbalans D-lok
Nedtagning
Uppsättning
14. JUSTERING
A. Ändring av axellast Da-lok
Flyttning av bultar för fjäderbalanser
Justering av bromsdragstänger. Provbromsning
Justering av fjädersystem m m
B. Fjädersystem Ma-lok
11. BESKRIVNINGAR
Lokets bärfjädrar har till uppgift att mildra de stötar, som
orsakas av ojämnheter i banan och förhindra att dessa fortplantar
sig till ramverk och korg.
På lok som saknar boggier, åstadkommes fjädringen enbart av
hjulaxlarnas bärfjädrar. På boggilok finns dessutom fjädring mellan
boggier och korg. Dessa fjäderanordningar är beskrivna
i avsnitt Bo. På flertalet loktyper
är hjulaxlarnas bärfjädrar gruppvis förenade med varandra genom
fjäderbalanser och fjäderlänkar till ett antal fjädersystem.
Ändamålet med detta är att stötarnas inverkan skall utjämnas av
ett flertal fjädrar, samt att fjäderbalanserna skall fördela lokets
tyngd på de olika hjulaxlarna.
Ett fåtal loktyper har separat fjädring av varje hjulaxel, fig Fs 11.1.
I ett fjädersystem, fig Fs 11.2, ingår två eller flera bärfjädrar
1 med mellanliggande fjäderbalanser 2. Varje fjäderbalans är lagrad
omkring en bult 3 i fästet på ramverket. Förbindelsen mellan fjädrar
och balanser samt mellan fjädrar och fasta punkter på ramverket
utgöres av fjäderlänkar 4. Då ett fjädersystem kan betraktas som en
fast punkt erfordras sammanlagt minst tre system för att stabilitet
skall erhållas mot fordonets stjälpning framåt eller bakåt. På ellok
förekommer dock ej mindre än fyra system så fördelade, att varje
sida av fordonet har två. Se fig Fs 11.3 - 11.6.
Bärfjädrarna är antingen över- eller underliggande, fig Fs 11.1
resp 2. Genom att fjäderlänkarna är gängade och försedda med muttrar
kan ramverket höjas eller sänkas i förhållande till hjulaxlarna.
Ramverket höjes genom att effektiva längden hos fjäderlänkarna
förkortas vid överliggande bärfjädrar och omvänt vid underliggande.
Ligger bärfjädrarna ej direkt an mot lagerboxarnas översidor utgöres
förbindelsen mellan lagerbox och fjäder av en fjäderpinne, som har
sin styrning i ramverket. Se fig Fs 11.10.
Bärfjädrar
Bladfjädrar
Varje fjäder, fig Fs 11.7, består av ett antal valsade blad 1
av fjäderstål. Bladknippet hålles samman av fjäderbandet 2, som
är fastkrympt på fjäderknippet. Kilen 3 säkrar ytterligare
fjäderknippets fastsättning i bandet. Fjäderbladets förskjutning
i längdriktningen förhindras genom sfäriska fördjupningar 4 i bladen
inne i fjäderbandet. Bladens förskjutning i tvärriktningen förhindras
genom de valsade rännorna 5 i bladens längdriktning. När fjädern
belastas kommer fjäderbladen att röra sig i förhållande till varandra.
För att minska den friktion, som därvid uppstår, bestrykes fjäderbladen
med fett före hopläggningen av fjäderknippet. På grund av fjäderbladens
böjda form får hela fjädern en böjning uppåt med sina ändar. Böjningens
storlek kallas pilhöjd och betecknas med P på figuren. Vissa fjädrar har
sådant utförande att de vid normal belastning är överböjda, dvs pilhöjden
är negativ. Se fig Fs 11.1.
Fjäderbandets utförande är beroende av om fjädern är över- eller
underliggande. På överliggande fjäder är bandets undersida utformat
för anliggning mot lagerbox eller fjäderpinne. På underliggande fjäder
är bandets översida försett med två skänklar med hål för den bult, som
håller fjädern vid lagerbox eller fjäderbygel. För att rätt typ av
fjäder skall erhållas vid utbyte är fjädrarna märkta med ett
instansat nummer på fjäderbandet.
Skruvfjädrar
Varje skruvfjäder består av en stång av fjäderstål, som är så lindad
att den har formen av en skruvgänga. Genom att fjädringsförmågan enbart
är beroende av materialets elasticitet, saknar skruvfjädern inre
friktion. I löpaxelfjädringarna på D- och F-lok samt alla axelfjädringar
på Hg-lok ingår skruvfjädrar i kombination med bladfjädrar.
Fjäderbalanser och fjäderlänkar
Varje fjäderbalans är lagrad omkring en bult i fästet på ramverket.
Vid underliggande bärfjädrar, fig Fs 11.8 är balansens ändar försedda
med hål för lagring av fjäderlänkarna 3. Varje fjäderlänk är försedd
med två brickor 4 och 5, som är så utformade att de bildar ett lager
mot varandra. Fjäderbrickan 4 är säkrad mot vridning genom flänsen,
som ligger an mot fjäderbladets ände. Fjäderlänkens mutter är låst
med plåten 6 på sadelbrickan 5. På länkens nedre ände finns skyddsmuttern
7 med bricka, som hindrar fjädern från att falla ned i spåret om
fjäderbulten skulle brista eller krypa ur. Vid överliggande bärfjädrar,
fig Fs 11:9, är varje ände på balanserna försedd med en avrundad egg 8,
som tillsammans med brickan 9 på fjäderlänken bildar ett lager. Länkens
övre ände har urtag, som svarar mot klacken 10 på fjädern. För att
motstå de höga lagertrycken är hålen i fjäderbalanser och fjäderlänkar
försedda med fastpressade bussningar, vilka är sätthärdade. Även bultarna
till dessa samt fjäderlänkarnas brickor är sätthärdade.
På Da-loken, fig Fs 11.3, har de yttre balanserna samt deras fästen
försetts med dubbla hål, för att lokets axellast skall kunna ändras.
När bultarna är placerade i de yttre hålen erhålies ca 15 Mp axellast
på såväl drivsom löpaxlar. När bultarna är placerade i de inre hålen
är loket balanserat för 17 Mp axellast. Därvid är löpaxlarnas axellast
ca 12 Mp.
På F-loken ligger löpaxlarnas bärfjädrar ej i linje med drivaxlarnas.
Deras inre fjäderlänkar är därför förenade med en tvärgående balans 2
mellan de yttre balanserna 1, fig Fs 11.5. Balansen 2 är vid
genomgångarna i ramverket styrd av slitskenor.
Fjäderpinnar
På D-lokens löpaxlar utgöres förbindelsen mellan lagerbox och
fjäderband av fjäderpinnar, fig Fs 11.10. Varje fjäderpinne 1 är
placerad i en styrning 2, som är fastsatt vid ramverkets tvärstag.
Styrningen har två löstagbara foder 3 och 4. Varje foder är fastsatt
med två stoppskruvar.
Fjäderpinnen är sfäriskt utformad nedtill för placering i glidskon
5 i axelns återställningsanordning i lagerboxen. Den övre änden är
halvcylindriskt utformad för placering i fjäderbandets urtag. Liknande
anordningar finns även för F-lokens löpaxlar. Fjäderpinnarnas längder
är beroende av skillnaden i tjocklek mellan ringarna på löp- och
drivhjul enl följande tabell.
Lok litt |
Fjäderpinnens längd mm |
Drivhjulens ringtjocklek minskad med löphjulens mm |
D 101-176 |
436 |
-5 till +15 |
| 456 |
+15 till +35 |
D 177-599 |
421 |
-5 till +15 |
| 441 |
+15 till +35 |
| Da |
415 |
-30 till +30 |
| F |
410 |
-13 till +13 |
| 437 |
mer än +13 |
| 383 |
mindre än -13 |
Exempel:
- D-lok 101-176
Ringtjocklek, drivhjul 75 mm
Ringtjocklek, löphjul 68 mm
Skillnad: 75-68 = +7
Fjäderpinnens längd = 436 mm
- D-lok 101-599
Ringtjocklek, drivhjul 65 mm
Ringtjocklek, löphjul 73 mm
Skillnad: 65-73 = -8
Enligt tabellen får skillnaden ej vara mindre än -5 mm varför i detta
fall ett löphjul med mindre ringtjocklek skall väljas.
- F-lok
Ringtjocklek, drivhjul 60 mm
Ringtjocklek, löphjul 75 mm
Skillnad: 60-75 = -15
Fjäderpinnens längd = 383 mm
Övrig litteratur: SJSt 426.
12. KONTROLL - SKÖTSEL
A. Allmänt
Lokets uppfjädring
- Se till att loket är rätt uppfjädrat genom kontroll av
ramverkets läge i höjdled i förhållande till lagerboxarna
samt fjäderbalansernas inställningar. Loket bör vara uppställt
på horisontellt och plant spår. Detta gäller i synnerhet lok med
statorhålaxel, som fordrar stor noggrannhet på hjulaxlarnas lägen
i förhållande till ramverket. Vid kontrollen skall samtliga
fjäderbalanser och bärfjädrar stå horisontella och de vertikala
spelen på över- och undersidor av lagerboxarna mot ramverket resp
bindstagen vara lika stora på lok litt D, Da och Hg. På lok med
statorhålaxel finns visare fastsatta på varje lagerbox och lagergejd.
Dessa visare anger hjulaxelns resp hålaxelns centrumlinje. Vid rätt
uppfjädrat lok skall, om hjulringstjocklekarna är lika, visarna stå
med spetsarna mot varandra. Tillåten tolerans är ± 3 -mm. Ang
visarnas lägen vid olika hjulringstjocklekar se 14 B.
- Bärfjädrar
-
Syna bärfjädrar med avseende på
- fjädrarnas fastsättning vid lagerboxar (bultarnas låsning)
eller deras rätta anliggning på lagerboxar eller fjäderpinnar
- brustna fjäderblad
- sprickbildningar i fjäderband
- fjädrarnas pilhöjd. Om en fjäders pilhöjd understiger
den normala för fjädertypen kan fjäderbladsbrott förekomma i
området, som täckes av fjäderbandet eller kan fjädern vara
utmattad
- förskjutning av fjäderblad i förhållande till fjäderband.
Förskjutningen får uppgå till högst 15 mm.
- Syna skruvfjädrar med avseende på brott eller utmattning.
-
Fjäderlänkar
-
Syna och kontrollera fjäderlänkar med avseende på
- länkarnas fastsättning vid balanserna (bultarnas låsning) eller att balansernas eggar ligger rätt i fjädrarnas brickor
- brickornas rätta anliggning mot varandra och på fjäderändarna eller fjäderlänkarnas anliggning på fjäderklackarna
- muttrarnas fastdragning och låsning
- glapphet i lagren genom nedslitning av bultar och
bussningar. Max 1 mm nedslitning på bult- resp
bussningsradien.
-
Fjäderbalanser
-
Syna och kontrollera fjäderbalanser med avseende på
- muttrarnas fastdragning och låsning på bultarna till balansernas fästen på ramverket
- balansbultarnas låsning
- sprickbildning i balanserna
- glapphet i lagren genom nedslitning av bultar och bussningar. Max 1 mm nedslitning på bult- resp bussningsradien.
-
Fjäderpinnar m m
- Se till att fodren till fjäderpinnarnas styrningar sitter fast genom att stoppskruvarna är fastdragna.
- Syna fjädersystemets rörlighet genom att kontrollera att dess detaljer ej ligger an mot ramverket.
B. Smörjning
Se SJF 455 D och smörjschema för resp fordon.
13. UTBYTE
A. Bärfjäder löpaxel D-lok
- Nedtagning
- Lås angränsande del av det rörliga fjädersystemet med
skruvdomkraft, som placeras mellan närmast liggande fjäderbalans
och överliggande ramstag, fig Fs 13.1.
- Anbringa pallning mellan närmast liggande drivaxels lagerbox
och ramverk. Pallningen placeras ej vid kilsidan.
- Tag ur saxpinnar samt lossa och tag bort stoppmuttrar på
fjäderlänkar.
- För att samma fjäderspänning skall erhållas vid uppsättning
av ny bärfjäder räknas fjäderlänkarnas gängor nedanför
ansättningsmuttrarna.
- Skruva loss och tag bort ansättningsmuttrar, brickor och
skruvfjädrar.
- Lyft ned fjäderlänkarna.
- Lyft bärfjädern från fjäderpinnen och placera den på ramstaget.
Drag fjädern mot närmaste drivaxel och tag ned den från loket.
Iakttag försiktighet.
- Uppsättning
- Rengör fjäderlänkarnas gängor. Smörj gängorna och
fjäderpinnen med olja.
- Lyft upp ny bärfjäder på ramstaget och placera den
därefter på fjäderpinnen.
- Häng upp fjäderlänkarna på bärfjäderns klackar.
- Lyft upp skruvfjädrar och brickor på länkarna samt
skruva på ansättningsmuttrarna.
- Spänn fjädrarna genom att skruva upp ansättningsmuttrarna
samma antal gängor som vid nedtagningen.
- Skruva på och drag fast stoppmuttrarna samt lås med
saxpinnar.
- Tag bort låsning av fjädersystemet och pallning från
lagerbox.
- Avsyna arbetet.
Specialverktyg: Skruvdomkraft enl fig Fs 13.1. Ritn Org 40508.
B. Bärfjäder drivaxel D-lok
Denna instr förutsätter verktygsutrustning enl fig Fs 13.3.
Finns verktygsutrustning enl fig Fs 13.5 tillämpas instr 13 C.
- Nedtagning
- 1 Förbered loket:
- Kontrollera att loket står med drivhjulen i sådant läge, att
ett fritt ekerrum finns utanför bulten till fjädern som skall
bytas. Flytta loket vid behov.
- Anbringa pallning mellan lagerbox och ramverk på den lagerbox
under vilken fjädern skall bytas. Pallningen placeras ej
vid kilsidan.
- Lås angränsande del av det rörliga fjädersystemet med
låsverktyg mellan närmast liggande fjäderbalans och ramstag,
fig Fs 13.2. (Om fjäderbytet gäller axel II låses balanserna
på båda sidor om axeln).
- Tag ur saxpinnar samt lossa och tag bort skyddsmuttrar
och brickor till fjäderlänkarna.
- Tag ur saxpinne till fjäderbult samt tag bort bricka.
- Placera domkraftens balk mellan rälerna mitt under fjäderbandet.
- Placera domkraft på balken mot fjäderbandet, fig Fs 13.3.
- Pumpa upp domkraften mot fjäderbandet och pressa upp fjädern
så mycket att fjäderbulten lossnar.
- Tag ur bulten.
- Sänk domkraften tills fjäderspänningen upphör.
- Håll upp bärfjädern och tag bort domkraften. Sänk därefter
ned fjädern på balken.
- Tag bort brickorna från fjäderändarna.
- Lyft ned fjädern.
- Uppsättning
- Lyft upp den nya bärfjädern och placera den på balken
mitt under fjäderbygeln.
- Placera brickorna på fjäderns ändar.
- För fjäderlänkarna genom brickorna och hålen i fjädern
samt lyft upp fjädern så mycket att domkraften kan placeras
under fjäderbandet.
- Anbringa skyddsmuttrar och -brickor på fjäderlänkarna.
- Anbringa verktyget, fig Fs 13.4, med vilket fjädern kan
styras i sidled.
- Pumpa upp domkraften tills fjäderspänningen börjar.
- Kontrollera att fjäderbrickorna ligger rätt mot muttrarna
och mot fjäderändarna.
- Justera ev läget på fjädern och domkraften, så att
fjäderbandet kommer mitt under fjäderbygeln.
- Pressa upp fjädern så mycket, att fullt hål erhålles genom
fjäderband och fjäderbygel. Pressa vid behov fjädern i sidled
med verktyget.
- För in fjäderbulten.
- Sänk domkraften. Tag bort domkraften och balken.
- Placera brickan på fjäderbulten och lås med saxpinne.
- Lås skyddsmuttrarna med saxpinnar.
- Tag bort låsningen av fjädersystemet och pallningen från
lagerboxen.
- Avsyna arbetet.
Specialverktyg: Låsverktyg enl fig Fs 13.2. Ritn Org 40508.
Verktyg för inpassning av bärfjädrar enl fig Fs 13.4. Ritn Org 51037.
C. Bärfjäder drivaxel D-lok
- Nedtagning
Se 13 B, punkt 1-5.
- Placera domkraft med fundament under balken, fig Fs 13.5.
- Pumpa upp domkraften tills balken ligger an mot båda sidornas
fjädrar. Kontrollera att fjäderbanden och domkraftens spindel
befinner sig i resp styrningar balken.
- Pressa upp fjädern tills fjäderbulten lossnar.
- Tag ur bulten.
- Sänk domkraften helt.
- Tag bort brickorna från fjäderändarna.
- Drag balken med fjädern till närmaste öppning mellan drivhjulen.
- Drag ut fjädern.
- Uppsättning
- Placera den nya fjädern på balken. Skjut balken med fjädern
mitt under axeln.

-
Anbringa verktyget, fig Fs 13.4, med vilket fjädern kan styras
i sidled.
- Placera brickorna på fjäderns ändar, och för in fjäderlänkarna
genom hålen.
- Pumpa upp domkraften mot balken. Kontrollera att domkraftens
spindel befinner sig i styrningen.
- Pumpa upp domkraften tills fjäderspänningen börjar. Kontrollera
balkens anliggning under motsatta sidans fjäder.
Se 13 B, punkt 19-24.
- Anbringa skyddsmuttrar och brickor på fjäderlänkarna. Lås
muttrarna med saxpinnar.
Se 13 B punkt 26 och 27.
Specialverktyg: Balk och fundament för domkraft enl fig
Fs 13.5. Ritn Org 61779.
D. Bärfjäder Hg-lok
-
Nedtagning

- Placera domkraft under ramverket vid den lagerbox vars
fjäder skall bytas, fig Fs 13.6.
- Pumpa upp domkraften mot boggins ramverk, samt pressa
upp detta tills bindstaget ligger an mot lagerboxen.
- Tag bort saxpinnar samt lossa och tag bort fjäderlänkarnas
stoppmuttrar.
- Räkna antalet gängor nedanför ansättningsmuttrarna.
- Lossa och tag bort muttrarna, brickorna och skruvfjädrarna.
- Tag ned fjäderlänkarna.
- Tag ned bärfjädern.
- Rengör och smörj lagerboxmellanlägget med fett.
-
Uppsättning
- Placera den nya bärfjädern på mellanlägget.
- Häng upp fjäderlänkarna på bärfjäderns klackar.
- För upp skruvfjädrarna och brickorna på länkarna samt
skruva på ansättningsmuttrarna.
- Drag upp ansättningsmuttrarna samma antal gängor som
vid nedtagningen. Drag växelvis på de båda länkarnas muttrar.
- Skruva på och drag fast stoppmuttrarna, samt lås med
saxpinnar.
- Sänk boggiramverket.
- Tag bort domkraften och pallningen.
- Avsyna arbetet.
E. Bärfjäder Ma-lok
- Nedtagning
- Tag bort fjäderlänkarnas skyddsmuttrar samt fjäderbultens
låsning.
- Anbringa pallning mellan lagerbox och ramverk.
- Anbringa domkrafter och pressa ned de angränsande fjädrarnas
ändar enl fig Fs 13.7.

- Placera domkraft under fjäderbandet och pressa upp fjädern
så mycket att bulten lossnar.
- Tag bort bulten.
- Sänk domkraften.
- Anbringa lyftverktyg enl fig Fs 13.8.

- Lyft fjädern och tag bort domkraften. Sänk och tag bort
fjädern.
-
Uppsättning
- Placera den nya fjädern på plats under lagerboxen.
- Anbringa brickorna på fjäderändarna.
- Lyft fjädern med hjälp av lyftverktyget och placera domkraften
under fjäderbandet.
- Pressa upp fjädern och för in bulten.
- Montera låsningen för bulten.
- Tag bort pallningen från lagerboxen.
- Sänk och tag bort samtliga domkrafter.
- Skruva på skyddsmuttrarna på fjäderlänkarna.
- Kontrollera fjädersystemet att fjädrar och balanser står
rätt samt att lagerboxarna intar rätt höjdläge. Se 14 B.
F. Fjäderbalans D-lok
-
Nedtagning
- Tag bort skyddsmutter och bricka från en av fjäderlänkarna till
den balans, som skall bytas.
- Tag bort saxpinnar från bultar i balansens centrum och
fjäderlänksfästen.
- Placera skruvdomkraft och hydraulisk domkraft mellan angränsande
bärfjädrars ändar och vinkelstöden mot ramverket enl fig Fs 13.9.

Drag fast skruvdomkraften hårt.
- Pressa ned den andra fjäderänden med den hydrauliska domkraften,
så mycket att balansbulten avlastas från fjäderkraften.
- Tag ur fjäderlänkarnas bultar. Tag bort den fjäderlänk, från
vilken skyddsmuttern är avskruvad.
- Håll fjäderbalansen upplyftad och tag bort centrumbulten. Tag
ned balansen.
- Syna bussningar och bultar till balansen och fjäderlänkarna med
avseende på deras förslitning. Denna får uppgå till max 1 mm på
bult- resp bussningsradien.
- Kontrollera att bussningarna sitter fast.
- Smörj de nedtagna bultarna med fett.
- Uppsättning
- Lyft upp den nya fjäderbalansen och för in centrumbulten.
- Montera fjäderlänkarna på balansen.
- Avlasta den hydrauliska domkraften. Kontrollera att fjäderändarnas
brickor ligger rätt och att fjäderlänkarnas ansättningsmuttrar går
ned i låsbrickornas urtag.
- Tag bort båda domkrafterna.
- Anbringa brickor och lås bultarna med saxpinnar.
- Sätt upp brickan och skyddsmuttern på fjäderlänken.
- Trycksmörj centrumbulten med fett.
- Avsyna arbetet.
Specialverktyg: Vinkelstöd och skruvdomkraft enl fig
Fs 13.9. Ritn Org 40508.
14. JUSTERING
A. Ändring av axellast Da-lok
- Flyttning av bultar för fjäderbalanser
- Flytta var och en av de yttre fjäderbalansernas bultar och
deras smörjanordningar enl följande
- Tag bort saxpinne och bricka från fjäderbalansens bult.
- Tryck med hjälp av domkraft fjäderbalansen till sådant läge,
att en reservbult kan införas i det öppna bulthålet. Anm. Om
reservbult ej finns tillgänglig, måste fjäderbalansen avlastas
vid flyttning av bulten. Se 13 F.
- Avlasta med hjälp av domkraften den andra bulten, så att
denna kan tagas ur.
- Anbringa brickan på den insatta bulten, och lås bulten med
saxpinne.
- Skruva loss täckplugg för bultens smörjhål. Iakttag försiktighet
så att föroreningar ej kommer in i smörjhålet.
- Skruva loss och flytta över smörjröret till det andra hålet.
- Skruva fast täckpluggen i det öppna smörjhålet.
-
Justering av bromsdragstänger. Provbromsning
- Tag bort saxpinnar och brickor från bultar för bromsdragstängernas
fastsättning vid bromsaxlarna.
- Tag ur bultarna och flytta bromsdragstängerna och bultarna till
de andra hålen.
- Anbringa brickorna och lås bultarna med saxpinnar.
- Justera längden på bromsdragstången mot A-änden med reglermuttern,
så att föreskrivna mått enl fig Fs 14.1 erhålles. Mot B-änden justeras
bromsdragstångens längd med bromsregulatorn.

- Bromsa loket med tryckluftsbromsen och kontrollera att bromskolvarnas
slaglängder är ca 110 mm.
-
Justering av fjädersystem m m
- Justera fjädersystemet, så att avstånden mellan varje yttre
fjäderbalans och dess anslagsklackar blir lika. Justeringen utföres
genom lika förlängning eller förkortning av de främre och bakre
fjäderlänkarna till varje löphjulsaxel.
- Vänd skyltarna, som visar lokets axellast.
- Avsyna arbetet.
B. Fjädersystem Ma-lok
Loket skall vara uppställt på horisontellt och plant spår.
- Kontrollera vilka hjulaxlar som avviker från föreskrivet
höjdläge i ramverket samt att fjädrar och balanser står horisontella.
När hjulringarna inom samma boggi har lika tjocklek skall pilspetsarna
på lagerbox-ramverk sammanfalla med en tolerans av ±3 mm. Se fig
Fs 14.2.

Vid skillnad mellan ringtjocklekarna, vilken får uppgå till
max 4 mm inom samma boggi, skall skillnaden fördelas på samtliga axlar
i boggin i enlighet med exemplen i nedanstående tabell. Även i dessa
fall är toleransen ± 3 mm.
| Ex |
Axel I (IV) |
Axel II (V) |
Axel III (VI) |
Hjul- rings- tjocklek |
Axelns läge |
Hjul- rings- tjocklek |
Axelns läge |
Hjul- rings- tjocklek |
Axelns läge |
| 1 |
70 |
+2 |
74 |
-2 |
70 |
+2 |
| 2 |
74 |
-2 |
70 |
+2 |
74 |
-2 |
| 3 |
72 |
-1 |
72 |
-1 |
74 |
+1 |
| 4 |
70 |
+2 |
72 |
0 |
74 |
-2 |
+ anger att pilen på ramen ligger över boxens pil.
- anger att pilen på ramen ligger under boxens pil.
|
Sned inställning av fjädrarna kan orsakas av fjäderbladens förskjutning
i bandet. Förskjutningen får uppgå till max 15 mm.
- Justera fjädersystemet med hjälp av domkrafter på fjäderändarna
enl fig Fs 14.3.

Vid snedställning av fjädrarna justeras först de yttre
och därefter mellanfjädern och balanserna.
- Pressa ned fjäderändarna så att deras avstånd till ramen blir lika
stort och länkarnas muttrar blir fria:
- Justera muttrarnas lägen på länkarna, dels med hänsyn till balansens resp fjäderns, snedställning, dels med hänsyn till axelns höjdläge i ramverket.
- Släpp upp fjäderändarna. Kontrollera att länkarnas muttrar går ned i urtagen på brickorna. Kontrollera axelns höjdläge samt inställning av fjädrar och balans. P g a trögheten i fjädersystemet bör loket köras ett stycke för att lagerboxar, fjädrar och balanser skall inta sina nya lägen.
Fil 0795 datum 2023-06-11