BRANDEN I KARLSHÄLL 2016-06-25
Denna sida är ännu inte färdig.
I närheten av det 1905 nybyggda Luleå Järnverk anlades 1912 ett träsliperi, dvs en pappersmassefabrik där
massan framställdes på mekanisk väg. Massan blir då ligninhaltig och lämpar sig främst till tidningspapper och
liknande. Transporten från fabriken gick huvudsakligen på båt och mellan kajen i kanten på Notviken och
fabriken anlades två stora magasin på drygt 100 meters längd vardera.
Södra magasinet - det var stora byggnader. Glada MBV-medlemmar med veterandroska 1988.
Mer eller mindre oförtjänt har magasinen blivit kända som tyskmagasinen, då under andra världskriget die
Wehrmacht hyrde magasinen för att mellanlagra förnödenheter som skulle via Malmbanan till Norge. Tyskland stod då
på höjden av sina militära framgångar och svenska regeringen hade inte mycket att sätta emot. Det var nu inte de
enda platserna i Luleå där tysk materiel lagrades, men de andra platserna har fallit folk ur minnet.
Magasinen stod länge tomma, men när Malmbanans Vänner bildats i början på 1980-talet och började få problem
med att få plats med sitt ständigt ökande bestånd av fordon, fick det norra magasinet ta emot vagnar, först
på två, sedan fyra spår.
1994 var anläggningen utsatt för ett brandtillbud. Någon hade gjort upp eld utanför norra magasinet (för
att grilla korv? koka kaffe?) och sedan inte sett till att elden släckt ordentligt. Efter att ha pyrt ett tag
började det brinna i kajvirket. Turligt nog upptäcktes elden i tid, men 10 minuter senare kunde det ha varit för
sent. Träkajen ersattes senare med stålspont för att hindra att magasinen gled ut i sjön.
Södra magasinet med Notviken till vänster och den förfallna och delvis brandskadade träkajen.
Ungefär klockan 6 på morgonen den 25 juni 2016 larmades räddningstjänsten i Luleå. En man där tittade ut
genom fönstret och sa "Ojdå!". När man 10 minuter senare kom fram brann det så friskt att man inte kunde
komma närmare brasan än 100 m. Hjälp kom från brandkårerna i Gammelstad och Piteå, men det enda man kunde
göra var att försöka förhindra elden att sprida sig. Hade elden fått grepp i skogen, hade Karlsvik legat illa
till. Men det var nära - från campingen rapporterades att tält fått skador av flygande glöd.
Bilden tagen av Luleå räddningstjänst kl 06:13. Det högra (södra) magasinet har redan brunnit ned.
Framför detta ses f d BCo11 2302, som senare fattade eld. Lasten på O-vagnen till höger har just fattat
eld.
MBV:s styrelse väcktes och kom till platsen utan att kunna göra något. Brandförloppet var mycket snabbt
och redan vid 10-tiden hade det mesta brunnit ut.
Några timmar tidigare stod här en hög gavel med fyra spårportar. Vagnen längst till höger står på spåret
som gick utanför magasinet, men den undgick inte elden.
Det blir hög temperatur i en sådan här brand. Stålvagnar knycklas ihop av sin egen tyngd. Gaveldörrar av
aluminium återfinns som små pölar i fördjupningarna där sliprarna legat. Fönsterglas bildar vackra stelnade
vattenfall när temperaturen sjunkit. Allt järn är överdraget med ett mer eller mindre tjockt lager av järnoxid
med utseende som LKAB:s pellets. Takplåtarna är bitvis så genombrända att de kan smulas sönder mellan
fingrarna. Troligen har bromsblocken klarat sig men inte mycket annat är värt att
ta vara på.
AB7 4452 - typen som en gång var vanlig i fjärrtågen - borta. Dagen efter branden.
Den norska B3 25569 som väntade på ommålning från TKAB-utförandet och mindre puts invändigt.
Vagnar som varit lastade, ändrade form ännu mera. Hade vi inte vetat att elfinkan stått i det här hörnet,
hade vi knappast känt igen den. Transformatorn - som tidigare suttit i ett Oe-lok - är en tung klump.
Transformatoroljan har runnit ut och brunnit upp.
Elfinkan F2e 25911, den enda fungerande sådan och oerhört praktisk vid ångloksfärder under tråd.
Tre lokomotorer innebrändes också. Z43 445 var arbetshästen i det dagliga växlandet, D-30 ett intressant
industrilok och Z61 362 den enda som inte blivit ombyggd till Z67.
Utbränd Z43 445. Handtagen på luckorna som var av zinkgjutgods har runnit bort.
Sju motordressiner, varav en kandidat (f d Yd 354) för restaurering till rälsbuss, och tre motortrallor
gick åt.
Från vänster: Motortrallor, lokomotor D-30 7110, små motordressiner.
Och ambulansdressinen! Den enda i sitt slag, som användes mellan Kiruna och Riksgränsen innan riksvägen
byggdes norr om Kiruna (nuvarande E10).
Ambulansdressin MDR 202.
Solkurva? Ja, nästan. Den intensiva hettan, större än vad solen orkar med en sommardag, ger en expansion
av rälerna inne i magasinet. Utanför magasinet är spåret ordentligt ballastat och gör motstånd - alltså
kröker sig rälerna i stället.
Räler krökta av hettan. B3 25569 i bakgrunden.
Följande fordon (listan är ännu ej komplett) förstördes helt i branden:
Personvagnar med korg av stål |
Littera |
Nr |
Annan identitet |
Anm |
Skrotad |
AB7 |
3500 |
BCo7b |
1 & 2 klass |
2016-07-26 |
AB7 |
4367 |
BCo7b |
1 & 2 klass |
2016-07-26 |
AB7 |
4452 |
BCo7b |
1 & 2 klass, ingick i bevarandeplanen |
2016-07-25 |
B1 |
4910 |
|
2 klass, planerad för sjuktåg |
2016-07-19 |
B15 |
4046 |
Co8f |
2 klass |
2016-07-26 |
RB4 |
3581 |
|
Kafé & 2 klass |
2016-07-29 |
WL3 |
4562 |
|
Sovvagn |
2016-07-24 |
B3 (NSB) |
25569 |
TKAB B3 319 |
2 klass |
2016-07-29 |
Personvagnar m m med korg av trä |
Littera |
Nr |
Annan identitet |
Anm |
Skrotad |
B4 |
540 |
|
1800-tal, löpverk saknas |
2016-06-25 |
C3a |
1333 |
Qlc-a 945 0777 |
|
2016-07-27 |
C3c |
1568 |
BC3, Qgu-a 945 0976 |
|
2016-07-27 |
CF2 |
1637 |
|
|
2016-07-27 |
Co10 |
1879 |
C10, Qgy 986 0051 |
Sjukvagn, omb broreparatörsvagn |
2016-07-27 |
BCo11a |
2302 |
BCo5, Qla 985 3251 |
Ombyggd till personalvagn |
2016-07-19 |
CDo4 |
3043 |
Qgx-ac 985 3244 |
|
2016-07-27 |
Co5 |
4177 |
|
|
2016-07-24 |
F2e |
25911 |
|
|
2016-07-20 |
NSB CFo2b |
18023 |
BF31 |
Utrustad för gång i malmtåg |
2016-07-27 |
Lokomotorer |
Z61 |
362 |
|
Enda ej ombyggd till Z67 |
2016-07-28 |
Z43 |
445 |
|
|
2016-08-11 |
D-30 |
7110 |
|
|
2016-08-11 |
Övriga vagnar, dressiner, motortrallor och arbetsredskap |
Littera |
Nr |
Annan identitet |
Anm |
Skrotad |
Gs |
37924 |
SWB 2213 |
|
|
MTR031 |
3061 |
|
|
2016-07-27 |
MTR56 |
3110 |
|
Ombyggd från Yd 371 |
2016-07-27 |
MTR56 |
3115 |
|
Byggd av delar från Yd-bussar |
2016-07-27 |
MDR125 |
3274 |
|
|
2016-07-27 |
MDR127 |
3410 |
|
|
2016-07-27 |
MDR133 |
3506 |
|
|
2016-07-27 |
MDR133 |
3618 |
|
|
2016-07-27 |
MDR134 |
3682 |
|
Medverkade i filmen "Pistvakt" |
2016-07-27 |
MDR202 |
3740 |
|
Ambulansdressin |
2016-07-18 |
MDR400 |
3823 |
|
Ombyggd från Yd 354 |
2016-07-27 |
RMR |
9793 |
|
Spikmaskin |
2016-08-11 |
Följande gods- och malmvagnar som stod utanför magasinen var inte definitivt förstörda och kunde efter
undersökning möjligen repareras och åter användas. Emellertid gjorde spårbristen att de flesta i stället skrotades.
Littera |
Nr |
Annan identitet |
Anm |
Skrotad |
Samp-v |
483 1057 |
|
|
|
Qbe |
945 3580 |
|
|
|
Qbe |
945 3673 |
|
|
|
Qbe |
945 3658 |
|
|
|
Qbe |
945 3461 |
|
|
2021-11-12 |
Qbe |
945 3478 |
|
|
|
Qbe |
945 3481 |
|
|
|
Qbe |
945 3666 |
|
|
|
Qbe |
945 3576 |
|
|
|
Om |
361 1592 |
|
|
2021-11-17 |
Mas |
21841 |
|
|
Ud |
105329 |
|
|
2021-11-04 |
Utöver förlusten av alla fordon, förlorade MBV uppställningsplats. Om det ska gå att skaffa ersättning
för driftfordonen, måste ny uppställningsplats ordnas. Och inte minst kännbar var förlusten av alla
reservdelar, t ex flera kompletta ATC-utrustningar.
2016-07-19 klipptes rambalkarna på B1 4910 sönder, så detta datum blev det officella
skrotningsdatumet.
Malmbanans Vänner, Arcusvägen 95, 975 94 LULEÅ. Tel 0920-250016.
Fil 1044 datum 2023-09-18